English

Studentenwelzijnsdag: een luchtige en inspirerende dag over serieuze onderwerpen

05 juni 2023

Boksen, jezelf onderdompelen in een ijsbad, dansen in een silent disco en inspiratie opdoen dankzij sprekers als Journalist van het Jaar Tim Hofman en psycholoog Thijs Launspach. Het kan allemaal tijdens de Studentenwelzijnsdag op donderdag 8 juni. We stellen Ivar Janssen, coördinator van onze afdeling Studentenwelzijn, vijf vragen over het evenement.

Waarom organiseren jullie de Studentenwelzijnsdag?
    “Studentenwelzijn omvat heel veel onderwerpen. Het gaat van hoofdbegaafdheid tot mantelzorg, van plannen en organiseren tot ademhalingsoefeningen, van financiële problemen tot faalangst. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Met de Studentenwelzijnsdag willen we onze studenten duidelijk maken dat ze bij ons terechtkunnen als ze ergens tegenaan lopen of mee zitten. Als ze niet weten dat we er voor hen zijn, dan kunnen we de studenten ook niet helpen. Het gaat dus ook om bekendheid rondom studentenwelzijn en de mogelijkheden die er binnen onze hogeschool zijn om op dit gebied ondersteuning te krijgen. Daarnaast willen we met deze dag ook dat het thema bij het onderwijs zelf en alle anderen die hierin een rol hebben de aandacht krijgt die het verdient.”

Wat kunnen studenten die dag allemaal doen?
    “Ze kunnen kiezen uit 35 workshops over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ze hebben allemaal een gemene deler: de insteek is positief. We willen studenten empoweren door tips en trics te geven over hoe ze met bepaalde situaties om kunnen gaan en weten waar ze hulp kunnen krijgen waar nodig. We willen ook de boodschap geven dat het oké en goed is om te praten over wat je belemmert.”

Wat is er buiten de workshops nog meer te doen?
    “Olympisch bokser Nouchka Fontijn geeft een boksclinic, er staan ijsbaden, je kunt dansen in een silent disco en er zijn inspirerende sprekers. Zo zal psycholoog en schrijver Thijs Launschpach zijn humorvolle verhaal doen over stress en burn-outs onder millennials. En BOOS-presentator Tim Hofman gaat in gesprek met studenten over de problemen waar zij tegenaan lopen. We proberen daarbij de toon en insteek positief en luchtig te houden, ondanks dat het over pittige onderwerpen kan gaan. We zien graag dat iedereen met een goed gevoel naar huis gaat.”

Is de Studentenwelzijnsdag ook voor medewerkers interessant?
    “De workshops zijn voor studenten bedoeld, maar het middagprogramma en Thijs Launspach zijn juist ook voor medewerkers. Zo worden onder meer de resultaten van de Studentenwelzijnsmonitor bekendgemaakt, ondertekenen we de intentieverklaring VN-verdrag inclusief studeren in samenwerking met Onstage en platform Included en vertellen we welke stappen we zetten op het gebied van studentenwelzijn. Voor studenten is het middagprogramma ook heel interessant omdat zij kunnen luisteren naar medestudenten over hun ervaringen en natuurlijk vanwege Tim Hofman en Thijs Launspach.”

Waar kunnen studenten en medewerkers meer informatie vinden over de Studentenwelzijnsdag?
    “Op hr.nl/studentenwelzijnsdag vind je het programma van de dag die op de vier grote locaties van onze hogeschool plaatsvindt: Museumpark, Academieplein, Willem de Kooning en Kralingse Zoom. Verder vind je op hr.nl/hulpbijstudie meer informatie over onze afdeling Studentenwelzijn.”