Veel belangstelling voor online open dagen

23 november 2020

De online open dagen van Hogeschool Rotterdam zijn druk bezocht. Van 16 tot en met 21 november konden studiekiezers zich via hun laptop, smartphone of tablet oriënteren op onze opleidingen om zo tot een gedegen studiekeuze te komen.

Zo’n 200 van onze studenten hadden zich vrijwillig aangemeld als ambassadeurs van hun opleiding om tijdens de online open dagen iets over hun studie te vertellen en vragen te beantwoorden van studiekiezers.

Een van de mogelijkheden om meer te weten te komen over een opleiding waren online webinars en proeflessen. Hiervoor waren ruim 6.000 aanmeldingen. Na een korte voorlichting kregen ze de kans vragen te stellen aan studenten en docenten van de betreffende opleiding. Op die manier kregen ze inzicht in hoe het er in de dagelijkse praktijk aan toe gaat tijdens de studie.

Live Q&A's

Dat gold ook voor de live Q&A’s die via Instagram werden verzorgd. In totaal werden er in een week tijd 50 live Q&A’s gegeven, die gemiddeld op zo’n 600 weergaven konden rekenen. De best bekeken Q&A was die van de lerarenopleiding Biologie. Die werd meer dan 2400 keer weergegeven.

De kracht van de online open dagen zit ‘m in de laagdrempeligheid. Iedereen kan thuis vanachter zijn of haar eigen device meekijken en vragen stellen. Een bijkomend voordeel van de online open dagen is dat studiekiezers eenvoudig meer informatie kunnen inwinnen over meerdere opleidingen.

Oudervoorlichting

Ook voor ouders werden speciale online bijeenkomsten georganiseerd, waarbij ze onder meer inzicht kregen hoe het nieuwe (studenten)leven van hun kind eruit komt te zien. De bezoekcijfers waren beduidend hoger dan tijdens fysieke open dagen.

Online kunnen studiekiezers en hun ouders overigens ook sfeerproeven op de locatie van de opleiding waarin ze geïnteresseerd zijn. Op hr.nl staan video’s van studenten die een rondleiding geven in het gebouw waar ze studeren.

Volgende online open dagen

De volgende online open dagen van Hogeschool Rotterdam vinden plaats van 1 tot en met 6 februari 2021.