Wederom zes ‘Topopleidingen’ van Hogeschool Rotterdam in Keuzegids hbo 2024

12 oktober 2023

Net als vorig jaar hebben zes van onze opleidingen in de Keuzegids hbo 2024 het kwaliteitszegel ‘topopleiding’ gekregen. Het gaat om de associate degree-opleiding Data Analytics, Industrieel Product Ontwerpen, de lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs, Medische Hulpverlening, Verloskunde en de lerarenopleiding Aardrijkskunde.

Vier van de zes Topopleidingen kregen dat predicaat meerdere jaren achter elkaar toebedeeld in de Keuzegids. De lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs viel de eer vorig jaar ook ten deel en Medische Hulpverlening, Verloskunde en de lerarenopleiding Aardrijkskunde staan zelfs al voor de derde achtereenvolgende keer als Topopleiding vermeld.

“Het is mooi om te zien dat deze opleidingen hun kwaliteit behouden of zelfs vergroten”, aldus bestuursvoorzitter Sarah Wilton-Wels. “En voor onze twee nieuwe Topopleidingen is het uiteraard een mooie mijlpaal om op deze manier uitgelicht te worden in de Keuzegids. De opleidingen, met alle collega’s die hier werken mogen met recht trots zijn!”

De Keuzegids is een consumentengids voor scholieren, hun ouders en decanen die zich willen oriënteren op vervolgopleidingen; er is ook een Keuzegids Masters. De Keuzegids hbo maakt gebruik van de antwoorden die bijna 300.000 studenten van hogescholen en universiteiten geven in de Nationale Studenten Enquête (NSE) en eveneens bijna 300.000 mbo-studenten in de JOB-monitor. Waar de NSE gebruik maakt van harde cijfers, maakt de Keuzegids hbo een selectie van wat zij relevant vinden. Ook kijken ze naar de relatieve score ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Daarom wijken de resultaten af van de NSE.

Uit de nieuwe Keuzegids blijkt dat onze hogeschool wederom de beste score heeft gehaald van alle grote Randstadhogescholen. Sarah Wilton-Wels: “Dat geeft aan dat we op de goede weg zijn, maar we kunnen absoluut niet achterover leunen. Gezien de maatschappelijke opgaves die voor ons liggen, gaan we hard aan de slag met elkaar in het onderwijs, onderzoek en onze bedrijfsvoering.”