Systematisch onderzoek nodig naar taal-vakintegratie

Taal-vakintegratie in het hoger onderwijs: wat is hierover bekend uit de literatuur? Erg weinig, blijkt uit het onderzoeksoverzicht van Kirsten van den Heuij en Mariska Okkinga van Hogeschool Rotterdam. Zij brachten wetenschappelijke literatuur in kaart op het gebied van taal- en vakgeïntegreerde benaderingen in het hoger onderwijs.

De aandacht voor de talige aspecten van het hoger (beroeps-)onderwijs wordt steeds groter. Onderwijsteams, docenten en studenten zien steeds duidelijker het verband tussen kennisverwerving voor het toekomstige beroep en taalvaardigheid. Maar vaak ontbreekt de expertise om de didactiek van taalgericht vakonderwijs duurzaam in te bedden.

Onderbelichte rol van docenten

Door bestaande literatuur in kaart te brengen wilden Van den Heuij en Okkinga de hiaten te identificeren. Maar hun onderzoek leverde weinig bruikbare aanknopingspunten op. In de studies bleef de rol van docenten onderbelicht. Ook legden de studies een sterke nadruk op kwalitatief onderzoek en zelfrapportage, zonder sterke bewijslast.

“Het was ontmoedigend”, zegt Mariska Okkinga. “Iedereen zit hierop te wachten, maar wij hebben vooral veel meningen en uiteenzettingen gevonden. Vanaf de methode is de gevonden literatuur vaak flinterdun.”

Beiden deden daarom een oproep om systematisch onderzoek te gaan doen over interventies op het gebied van taal-vakintegratie in het hoger onderwijs. “Al doe je het op kleinere schaal, doe toch onderzoek”, aldus Mariska Okkinga. “Hierin zit de sleutel. Meer bewijzen over wat werkt helpt het onderwijs om beleid te maken en het MT hierin mee te nemen.”

“Waarom stopt een student met zijn studie? Je krijgt zelden te horen dat een student zijn studieboeken niet begrijpt; ze geven liever een andere reden.”

Kirsten van den Heuij hoofddocent Zorg voor Taal & Logopedie Hogeschool Rotterdam