Menu
    English

    Alfons Looman

    Docent en Onderzoeker

    Als onderdeel van het programma AI & Ethiek fungeert hij hogeschool breed als ambassadeur van datagedreven werken en adviseert hij management en opleidingen over de inzet van AI.

    Meer informatie

    Over de onderzoeker

    Alfons Looman heeft Economische Psychologie gestudeerd aan Tilburg University. Zijn afstudeeronderzoek had betrekking op opkomende online handelsplatformen zoals Ebay & Marktplaats. Daarna was hij ondernemer in een aantal bedrijven met de focus op IT support & opleidingen om voor specifieke doelgroepen de drempels naar de digitale wereld te slechten. Tijdens zijn carrière als ondernemer ontwikkelde hij belangstelling voor het onderwijs en ging in 2011 aan de slag als docent informatiekunde bij de Finance opleidingen van de Rotterdam Business School, onderdeel van de Hogeschool Rotterdam.

    Onderzoeker

    Alfons heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in data & AI. Als onderdeel van het programma AI & Ethiek fungeert hij hogeschool breed als ambassadeur van datagedreven werken en adviseert hij management en opleidingen over de inzet van AI. Daarnaast is hij een specialist op het gebied van Microsoft (cloud) technologie. Alfons is coördinator van de minor Datadriven Solutions waarin 4e jaars hbo studenten werken aan hun data & AI skills en die vervolgens inzetten om vraagstukken uit de Rotterdamse praktijk op te lossen. Regelmatig organiseert hij samen met diverse stakeholders workshops en events over Kunstmatige Intelligentie, met een focus op generatieve AI.

    Binnen het kenniscentrum heeft Alfons in 2019 deelgenomen aan een onderzoek naar de toepassing van Blockchain in de maritieme supply chain en in 2021 was hij de project Lead in een onderzoek naar Data Literacy. Alfons onderzoekt vanuit zijn positie in het Programma AI & Ethiek doorlopend de adoptie en consequenties van AI binnen het onderwijs en de beroepscontext. De activiteiten van Alfons vallen binnen de onderzoekslijn Digital Business van het kenniscentrum.

    Verbinding met het onderwijs

    Het onderzoek naar Dataliteracy van Alfons Looman heeft geleid tot meer aandacht voor de competenties van datageletterdheid binnen de curricula van de opleidingen van de Rotterdam Business School en de oprichting van de opleidingsoverstijgende minor Datadriven Solutions die Alfons Looman coördineert.

    In een samenwerking tussen drie minoren ( ‘Marketing in een online Wereld’ en de minor ‘Economie, Digitaliteit & Ethiek’ en de minor ‘Datadriven Solutions’) doen studenten onderzoek naar generatieve AI toepassingen zoals ChatGPT. Elk jaar organiseren de studenten als uitkomst van dit programma onderdeel een seminar om medestudenten, onderwijsprofessionals en het werkveld te informeren over opkomende AI toepassingen en bijbehorende ethische overwegingen.

    Na deelname aan een AI onderdeel binnen de minor zien we steeds vaker dat studenten geïnspireerd raken om het onderwerp kunstmatige intelligentie ook te betrekken in hun afstudeeronderzoek binnen hun eigen opleiding. Zo kunnen onze studenten uiteindelijk de praktijk inspireren met verantwoorde inzet van innovatieve technologie.

    Mijn ambitie is dat elke student na een hbo-opleiding op een verantwoorde manier kunstmatige intelligentie kan inzetten. Om dat te bereiken experimenteren we samen met onderzoekers, docenten en ondernemers met de inzet van data & AI in de praktijk

    Alfons Looman Onderzoeker

    Project(en)

    Van Alfons Looman