Menu English

De 17 vroege symptomen van verval

Wat zijn de vroege signalen van verval in het mkb? Ondernemers en accountants kunnen door middel van onderstaande symptomen beter grip krijgen op de organisatie en beoordelen hoe groot het risico is op verval. Het gaat dan met name om een verandering in de afgelopen zes maanden. 

Vroege signalen van verval in het mkb

1) Moeilijke privésituatie

Een mogelijk signaal is dat de privésituatie moeilijker is dan normaal. Dat kan gaan om problemen of veranderingen in de relationele sfeer, zoals ruzies of een echtscheiding, of om gezondheid, bijvoorbeeld ziekte, stress, burn-out, slaapgebrek, gewicht, eetpatroon en leefstijl. Maar ook geldproblemen of persoonlijk verlies kunnen zorgelijk zijn.  

2) Bemoeienis externe partijen

Is er een vermeerdering van correspondentie? Denk bijvoorbeeld aan meer gesprekken en contact met externe partijen zoals UWV, banken, overheden, die eventueel uitmonden in rechtszaken, juridische claims of aanvechting van vergunningen.  

3) Knelpunten levering producten

Er zijn steeds vaker knelpunten in de toelevering van zakelijke diensten en producten. Denk bijvoorbeeld aan het frequent veranderen of het verliezen van leveranciers, het plotseling stopzetten van zakelijke diensten of leveranties, of een gebrek aan voorraad.

4) Een gevoel van overmacht

Het voelt steeds meer alsof de tegenvallers in het bedrijf een geval van overmacht zijn. Er is weinig tegen te doen. 

Denk bijvoorbeeld aan tegenslagen waarbij de ondernemer voelt dat ze hem of haar overkomen, zonder het idee dat ze er iets aan kunnen veranderen of waarbij er geen oplossingen lijken te zijn. 

5) Uitstel van bedrijfsbeslissingen

Belangrijke bedrijfsbeslissingen worden vaker uitgesteld. Denk bijvoorbeeld aan risicovolle investeringen, grote kostenbesparingen, grote ingrepen in de organisatie, besluiten over opvolging, het veranderen van het business model, producten- of dienstenaanbod en de markt.

6) Conflicten binnen de leiding

Er zijn meer conflicten binnen de leiding. Bijvoorbeeld strijd tussen eigenaren, management of onderling en onoverkomelijke verschillen van inzicht. 

7) Plotseling vertrek leiding

Is er een plotseling vertrek geweest binnen de leiding of eigenaren van het bedrijf? Het kan dan gaan om aan een onverwacht vertrek vanwege conflicten of een problematische bedrijfsopvolging. 

8) Communicatie met personeel verslechterd

Als de communicatie tussen leiding en personeel verslechterd, is dat mogelijk een symptoom van verval. Denk bijvoorbeeld aan communicatie die minder frequent, duidelijk, transparant of positief is en waarbij zorgen, onzekerheid, verborgen agenda's, spraakverwarring en conflicten een rol spelen. 

9) Minder betrokkenheid personeel

De betrokkenheid van medewerkers neemt af. Denk bijvoorbeeld aan een negatieve werksfeer, hoog of langdurig ziekteverzuim of een hoog of snel personeelsverloop.  

10) Schuldenlast drukt op resultaten

De schuldenlast drukt zwaarder op de resultaten. Bijvoorbeeld doordat de financieringslasten relatief hoog zijn ten opzichte van het bedrijfsresultaat door financiering met veel vreemd vermogen.

11) Minder aandacht voor nieuwe ontwikkelingen

Binnen het bedrijf is minder aandacht voor het actief monitoren van nieuwe ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe marktontwikkelingen, veranderende klantbehoeften of concurrentie die kansen of inzicht in bedreigingen kunnen opleveren.

12) Minder investeringen in proces- of productverbetering

Er is minder aandacht voor investeringen in proces- of productvernieuwing.     Denk bijvoorbeeld aan het voorbereiden, uitvoeren en benutten van vernieuwingen die producten, diensten of bedrijfsprocessen verbeteren. 

13) De klanttevredenheid neemt af

Klanten zijn minder tevreden. Er is een toename van klachten, retouren, naleveringen, garantieclaims en een verslechterde relatie tussen medewerkers en klanten.

14) Minder verkopen

De verkopen vlakken af of lopen terug. Het gaat dan om teruglopende aantallen klanten, offertes of orders, afnemende ordergroottes, het wegvallen van belangrijke klanten, markten of productgroepen, of tegenvallende verkopen onder nieuwe klanten.

15) Meer luxueuze grote uitgaven

Er zijn meer buitengewone, luxueuze grote uitgaven gedaan. Denk bijvoorbeeld aan grote uitgaven of beloningen met een imagoversterkend of sfeerverhogend karakter, waar wellicht geen directe noodzaak of onvoldoende financiële ruimte voor was.

16) Minder grip op financiën

Het bedrijf heeft minder grip op de financiën dan voorheen. Het gaat dan om een achterlopende administratie of boekhouding, weinig inzicht en controle op de betalingen van klanten en niet betalende klanten.

17) Niet op tijd voldoen aan betalingsverplichtingen

Het bedrijf kan steeds minder op tijd voldoen aan onze betalingsverplichtingen.

Denk bijvoorbeeld aan achterstand met betalingen, verlenging van betalingstermijnen, gebruik van privévermogen of fondsen van familieleden, vrienden, alternatieve financiers of de holding om betalingen te kunnen doen.