Menu English

De cruciale rol van de leider

Strategisch leiderschap in het mkb

In het mkb is de directeur-grootaandeelhouder (dga) in de meeste gevallen de leider van het bedrijf. Hij of zij heeft veelal het bedrijf gemaakt tot wat het is en neemt een prominente plaats in de organisatie in. Deze omstandigheden soms in de weg staan van leiderschap als sociaal proces. Leidercshap dat ruimte geeft aan vernieuwing. Dit onderzoek beoogt inzichten over strategisch leiderschap in het mkb te verzamelen en hiermee een tool te ontwikkelen dat leiders in het mkb in staat stelt hun strategisch leiderschap in kaart te brengen en te verbeteren.

Projectbeschrijving

Het mkb staat voor de uitdaging in te spelen op verduurzaming, digitalisering en andere ontwikkelingen. Maar aanpassing en vernieuwing zijn niet eenvoudig. Een ondernemer is vooral druk met de waan van de dag en speelt meerdere rollen tegelijkertijd. Ook handelt hij/zij sterk vanuit hetgeen hij in het verleden heeft opgebouwd. Ook krijgt hij niet altijd tegenspraak. Deze omstandigheden kunnen strategisch leiderschap bemoeilijken en aanpassing en vernieuwing van het bedrijf frustreren. Uit ons eerdere onderzoek komt naar voren dat ondernemers het moeilijk vinden strategisch leider te zijn. En dat hun eigen gedrag soms zelfs belemmerend werkt. Tegelijkertijd onderkennen zij dat zij in de dynamiek van vandaag stevig keuzes voor morgen moeten maken en dat beter strategisch leiderschap noodzakelijk is. Ze zoeken zowel kennis als handvatten om dat te leren.  

Aanpak

Kenniscentrum Business Innovation doet in dit project onderzoek naar het strategisch leiderschap van ondernemers in het mkb. Er is veel literatuur over leiderschap, maar wij constateren dat het probleem voor ondernemers in het mkb zoals hierboven geschetst nauwelijks onderzocht is en ondernemers dus niet ondersteund kunnen worden.  

Het doel is een diagnosetool te ontwikkelen dat ondernemers helpt inzicht te krijgen in hun strategisch leiderschap. Om zo te komen tot verbetering. Aan de algemene kennisbasis wordt bijdragen met inzichten over strategisch leiderschap in het mkb in de vorm van artikelen en casussen.  

Met het onderzoek wordt een bijdrage geleverd aan het goed functioneren en presteren van mkb-ondernemingen. Dit doen we met een divers consortium uit de praktijk waarvan 6 ondernemers uit het mkb, 5 experts op het gebied van strategie en leiderschap in het mkb en 2 experts uit de wetenschap. 

Verbinding onderwijs

In dit project werken we samen met de opleidingen ORM, Master Entrepreneurship and Consultancy en de minor Leiderschap van de RBS.

(Beoogde) resultaten

Een diagnosetool om de positie van de dga te bepalen, met het oog op strategisch leiderschap. Om zodoende een richting te bepalen hoe het bedrijf verder te brengen naar de toekomst. 

In de praktijkstroom worden 6 de dga’s van 6 mkb bedrijven ook geholpen met het bepalen en uitvoeren van interventies. 

Daarnaast zal er een handboek worden ontwikkeld voor mkb-ondernemers. 

Tevens kijken we naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen van een leergang en coachtrajecten. 

Samenwerkingen

Actueel

Nieuwsberichten

.

Medewerkers

betrokken bij dit project