Over het project
Projectbeschrijving
Dit onderzoek is opgezet om inzicht te krijgen in de factoren en barrières die van invloed zijn op de keuzes die bedrijven maken rondom het integreren van AI. We willen weten waarom bedrijven zich wel willen ontwikkelen op het gebied van AI, maar het toch niet altijd doen.
Met dit inzicht worden strategieën geformuleerd die het voor bedrijven toegankelijker moeten maken om AI-technologieën te integreren in hun proces. Het onderzoek richt zich op technologische-, organisatorische-, milieu- en andere relevante aspecten. Het onderzoek wordt uitgevoerd met steun van de Nederlandse NL AIC.
Projectaanpak
Tussen maart en mei 2021 is een survey-onderzoek uitgevoerd onder 40 managers, gevolgd door interviews met ervaren AI-gebruikers. De resultaten hebben de meest invloedrijke factoren en drijfveren aan het licht gebracht, belemmeringen geïdentificeerd en aanbevelingen gegeven.
Verbinding onderwijs
Sinds begin 2021 werkt Kenniscentrum Business Innovation (KcBI) aan ‘Research into the use of AI in business in the Netherlands and how to drive adoption’. Dit project wordt gesponsord door de Nederlandse AI Startup Digital Sundai, in samenwerking met het Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA). Lector Dr. Shengyun (Annie) Yang bij KcBI is de hoofd-academische coach van dit onderzoeksproject. De jonge onderzoeker Annabelle Crainic voert de empirische studie uit, onder co-supervisie van Dr. Marcel van Oosterhout van ECDA.
(Beoogde) resultaten
Er is nu een whitepaper met de belangrijkste bevindingen beschikbaar.
Samenwerkingen
Digital Sundai en het Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA).
Projectfeiten
Jan – aug 2021 |
Digital Sundai |
Lectoraat Digital business |
Digital economy |
QUOTE
Lector Digital Business