Over het project
Projectbeschrijving
In het onderzoeksproject Get Smart wordt met een groep vooraanstaande bedrijven uit de maakindustrie in de regio Rotterdam/Den Haag gedurende twee jaar gewerkt aan het vergroten van hun innovatievermogen. En met resultaat! Zie hieronder verschillende voorbeelden die uit dit onderzoeksproject zijn voortgekomen.
Projectaanpak
Het project loopt voor een periode van twee jaar. Elk jaar (1e semester) start een team van studenten van Hogeschool Rotterdam met een gestructureerd proces dat erop gericht is de bedrijven meer inzicht te geven in hun "innovatie DNA" (diagnosefase) en samen met het bedrijf te komen tot een plan van aanpak om dit DNA op een hoger plan te brengen (planvorming). In de uitvoeringsfase helpen de studenten om de plannen in praktijk te brengen en dragen daarmee bij aan het in gang zetten van concrete innovatieprojecten.
Gedurende het tweede halfjaar evalueren onderzoekers van KcBI de verrichte activiteiten en zorgen voor een borging van het verbeterde innovatievermogen, zodat een volgend team hierop kan voortbouwen (zie onderstaande figuur).
Get Smart beperkt zich tot een periode van 2 jaar (t=2); niet alle mkb-bedrijven doen echter 2 jaar mee met het onderzoek. Met het herhalen van het proces van innoveren en borgen in de daarop volgende jaren (t3, t4, etc.) kunnen bedrijven verder werken aan het versterken van hun innovatievermogen.
Focus op het ‘dynamisch innovatievermogen’
In Get Smart wordt gebruik gemaakt van het innovatiemodel van de Amerikaanse hoogleraar O’Connor. Het model van O’Connor gaat uit van de gedachte dat de interne en externe wereld van een onderneming constant in beweging is en stelt dat om te innoveren de onderneming met deze verandering moet meebewegen. Dit dynamische innovatievermogen wordt opgebouwd door gericht te werken aan drie cruciale bouwstenen: Discovery, iNcubatie en Acceleratie (Innovatie DNA).
Discovery (ontdekken) is het creëren, herkennen en uitwerken van kansen. Incubation (incubatie) focust op de experimentele ontwikkeling. Acceleration (versnelling) betreft de gerichte investering om schaal en groei te bevorderen. O’Connor stelt dat radicale innovatie weinig, onregelmatig en onvoorspelbaar voorkomt in ondernemingen. Een focus op het dynamisch innovatievermogen moet de onderneming helpen om herhaaldelijk radicale innovaties te ontdekken, ontwikkelen en in de markt te zetten en is daarmee het fundament voor continue vernieuwing en groei (zie onderstaande figuur).
Praktijkgericht onderzoek
Gedurende de looptijd van het project doet Hogeschool Rotterdam praktijkgericht onderzoek naar de effectiviteit van de inzet van verschillende methoden en technieken die worden gebruikt om het dynamische innovatievermogen van de deelnemende bedrijven te verbeteren.
Het project levert daarmee nieuwe kennis en inzichten op over het gebruik van deze modellen en technieken in het kader van Smart Industry. Deze kennis zal worden benut om de ‘innovatie- en ondernemerschapskit’ bij de hogescholen te versterken en het onderwijs te verbeteren.
De inzichten die uit het onderzoek voortvloeien zullen met het bedrijfsleven worden gedeeld in een nog op te richten innovatie-community.
Verbinding onderwijs
Studenten van de Rotterdam Business School werken mee aan het onderzoek door het afnemen van een innovatiescan bij de deelnemende mkb-bedrijven. Studenten worden begeleid door docent-onderzoekers die erop toezien op dat de studenten niet alleen hun leerdoelen bereiken maar ook de bedrijven helpen met een strategie voor digitale innovatie.
(Beoogde) resultaten
Inmiddels is het Get Smart project in de afrondende fase en is het verslag Lessons Learned geschreven. In dit verslag vatten wij onze bevindingen samen en vertalen die naar een aantal lessen voor de drie doelgroepen van het Get Smart onderzoek: de mkb-bedrijven, de wetenschap en het onderwijs.
Gedurende het Get Smart project zijn er ook verschillende kennisclips opgenomen waarin (docent)onderzoekers meer vertellen over aan Get Smart gelinkte onderwerpen. Daarnaast zijn artikelen en publicaties verschenen. Zo verschenen er drie digitale Get Smart Magazines met daarin interviews met ondernemers, docenten en studenten en waarin tussentijdse resultaten worden gedeeld. Ook vond een Innovatiediner plaats waarin ondernemers met elkaar in gesprek gingen over innovatie.
Livestream
Tijdens het online Get Smart Event dat via livestream werd uitgezonden op 3 december 2020 presenteerde Kenniscentrum Business Innovation de resultaten van het onderzoek naar hoe mkb-bedrijven in de maakindustrie de kansen die slimme digitale technologie biedt beter kunnen identificeren, ontwikkelen en vermarkten. Klik hier om de livestream te bekijken.
Publicatie
Informeel innoveren. 'Dynamic capabilities' van mkb-bedrijven in de maakindustrie.
Samenwerkingen
Projectmanagement
Het projectmanagement bestaat uit een projectleiding en een projectsecretariaat. Een hoofdonderzoeker is verantwoordelijk voor de wetenschappelijk verantwoorde opzet en uitvoering van het onderzoek.
- Projectleider: Koos Kerstholt
- Hoofdonderzoeker: Johan Reijenga
- Onderzoeker: Bjorn Rietdijk
Expertteam
De onderzoeksteams worden ondersteund en begeleid door een team van experts, bestaande uit de volgende lectoren:
- Arjen van Klink (Lector Next Strategy bij Kenniscentrum Business Innovation)
- Peter Troxler (Lector Business Model Innovation in Creative Industries bij Kenniscentrum Duurzame Havenstad)
- Ben van Lier (Lector Revolutie van de maakindustrie bij Kenniscentrum Creating 010)Hogeschool InHolland
- Rudy Snippe (Lector Strategic Development in Creative Business)
Docententeam HR Business School
Wim van der Mik
Johan Reijenga
Peter van Heusden
Alexander von Schmid
Marcel Seijner
Remko van der Pluijm
Marije van de Grift
John Dispa
Consortiumpartners
·
Video's
Get Smart: onderzoek naar het innovatievermogen van mkb-bedrijven.
Hoe kunnen mkb bedrijven in de maakindustrie sneller en effectiever innoveren?
Publicaties
- Get Smart Magazine - Editie 1
- Get Smart Magazine - Editie 2
- Get Smart Magazine - Editie 3
- Get Smart - Lessons Learned
- Whitepaper Smart Industry: het middel om de strategische positie te versterken
- Smart industry: werk aan de winkel voor de controller
- Informeel innoveren. ‘Dynamic capabilities’ van mkb-bedrijven in de maakindustrie