Menu
    English

    Brede welvaartcreatie door familiebedrijven – van adhoc naar planmatig

    Verbeteren dynamisch innovatievermogen van het mkb

    De maatschappelijke aandacht voor welvaartcreatie die verder reikt dan financiële welvaart en de oproep aan bedrijven om hieraan bij te dragen, groeit. MKB-familiebedrijven vinden het vanzelfsprekend om een bijdrage te leveren, maar geven ook aan dat dergelijke brede welvaartactiviteiten niet zijn ingebed in de huidige bedrijfsstrategie. Hieruit volgt de praktijkvraag: Hoe kunnen we [MKB-familiebedrijven] brede welvaartactiviteiten planmatiger aanpakken zodat we meer maatschappelijke impact kunnen maken? Het doel van het project is om interventies (werkwijzen) te ontwikkelen en te toetsen om brede welvaartcreatie bij MKB-familiebedrijven inzichtelijk te maken en de maatschappelijke impact ervan te vergroten door ‘ad hoc’ uitgevoerde activiteiten planmatiger aan te pakken. De centrale onderzoeksvraag is: Hoe kunnen MKB-familiebedrijven brede welvaartactiviteiten koppelen aan hun bedrijfsstrategie en de maatschappelijke impact van deze activiteiten vergroten? Het project wordt uitgevoerd door het Lectoraat Familiebedrijven van Windesheim, het Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam, en met Utrecht University School of Economics. We starten het project met acht MKB-familiebedrijven, met wie interventies worden ontwikkeld, waarna andere familiebedrijven aansluiten en in twee rondes de interventies worden doorontwikkeld. FBNed is aangesloten voor de valorisatie in Nederland en internationaal via hun koepelorganisatie FBN. De belangrijkste onderzoeksmethode in het project is de meervoudige case study methode.

    Over het project

    Projectbeschrijving

    De maatschappelijke aandacht voor welvaartcreatie die verder reikt dan financiële welvaart en de oproep aan bedrijven om hieraan bij te dragen, groeit. MKB-familiebedrijven vinden het vaak vanzelfsprekend om een maatschappelijke bijdrage te leveren, maar geven ook aan dat dergelijke brede welvaartactiviteiten niet zijn ingebed in de bedrijfsstrategie. Hierdoor worden kansen gemist. Het doel van het project is om interventies (werkwijzen) te ontwikkelen en te toetsen om brede welvaartcreatie bij MKB-familiebedrijven inzichtelijk te maken en de maatschappelijke impact ervan te vergroten door ‘ad hoc’ uitgevoerde activiteiten planmatiger aan te pakken. De centrale onderzoeksvraag is: Hoe kunnen MKB-familiebedrijven brede welvaartactiviteiten koppelen aan hun bedrijfsstrategie en de maatschappelijke impact van deze activiteiten vergroten? We starten het project met acht MKB-familiebedrijven, met wie interventies worden ontwikkeld, waarna andere familiebedrijven aansluiten en in twee rondes de interventies worden doorontwikkeld. De belangrijkste onderzoeksmethode in het project is de meervoudige case study methode.

    Projectaanpak

    Het onderzoek wordt uitgevoerd samen met 8 familiebedrijven

    Verbinding onderwijs

    Fieldlab betekeniseconomie en afstudeerders

    (Beoogde) resultaten

    Maatschappelijke impact van MKB-familiebedrijven vergroten door:

    • Kennis over hoe MKB-familiebedrijven zich (kunnen) ontwikkelen in brede welvaartcreatie;
    • De (h)erkenning van MKB-familiebedrijven in brede welvaartcreatie;
    • Bewustwording van kansen die brede welvaarcreatie MKB-familiebedrijven kan bieden.
    • Een werkboek met een scan voor MKB-familiebedrijven, inclusief interventies
    • Enkele publicaties, onderwijscases en seminars

    Samenwerkingen

    Projectfeiten

      Looptijd: septemebr 2022 - augustus 2024

     Financiering: Regieorgaan SIA

     Lectoraat: Betekeniseconomie en Next Strategy

     Thema: Digital Economy

    Actueel

    Onderzoek updates & highlights

    “Ik heb van mijn moeder meegekregen dat ik om moet kijken naar mijn medemens.” Vanuit deze overtuiging start hij werk-leerbedrijf Dynamisch Op Weg en helpt hij kansarme jongeren bij het vinden en behouden van een baan. Hij zegt hierover het volgende: “Dit doen wij al jaren, maar we willen er liever niet over praten. We moeten wel want de maatschappij vraagt het van ons. Maar we willen het niet. (…) Mijn moeder zou zich omdraaien in het graf als ze me nu hoort opscheppen.

    Johan Middelkamp Directeur-eigenaar van Sallandse Wegenbouw B.V.

    Medewerkers

    betrokken bij dit project