Over het project
Projectbeschrijving
De maatschappelijke aandacht voor welvaartcreatie die verder reikt dan financiële welvaart en de oproep aan bedrijven om hieraan bij te dragen, groeit. MKB-familiebedrijven vinden het vaak vanzelfsprekend om een maatschappelijke bijdrage te leveren, maar geven ook aan dat dergelijke brede welvaartactiviteiten niet zijn ingebed in de bedrijfsstrategie. Hierdoor worden kansen gemist. Het doel van het project is om interventies (werkwijzen) te ontwikkelen en te toetsen om brede welvaartcreatie bij MKB-familiebedrijven inzichtelijk te maken en de maatschappelijke impact ervan te vergroten door ‘ad hoc’ uitgevoerde activiteiten planmatiger aan te pakken. De centrale onderzoeksvraag is: Hoe kunnen MKB-familiebedrijven brede welvaartactiviteiten koppelen aan hun bedrijfsstrategie en de maatschappelijke impact van deze activiteiten vergroten? We starten het project met acht MKB-familiebedrijven, met wie interventies worden ontwikkeld, waarna andere familiebedrijven aansluiten en in twee rondes de interventies worden doorontwikkeld. De belangrijkste onderzoeksmethode in het project is de meervoudige case study methode.
Projectaanpak
Het onderzoek wordt uitgevoerd samen met 8 familiebedrijven
Verbinding onderwijs
Fieldlab betekeniseconomie en afstudeerders
(Beoogde) resultaten
Maatschappelijke impact van MKB-familiebedrijven vergroten door:
- Kennis over hoe MKB-familiebedrijven zich (kunnen) ontwikkelen in brede welvaartcreatie;
- De (h)erkenning van MKB-familiebedrijven in brede welvaartcreatie;
- Bewustwording van kansen die brede welvaarcreatie MKB-familiebedrijven kan bieden.
- Een werkboek met een scan voor MKB-familiebedrijven, inclusief interventies
- Enkele publicaties, onderwijscases en seminars
Samenwerkingen
- Hogeschool Windesheim,
- Universiteit Utrecht,
- FBned en
- 8 familiebedrijven
Projectfeiten
Looptijd: septemebr 2022 - augustus 2024
Financiering: Regieorgaan SIA