“Multdisciplinair onderwijs wil iedereen, maar hier wordt dat echt aangejaagd vanuit het onderzoek.” David ter Avest, docent-onderzoeker
Het onderwijs profiteert van een betrokkenheid bij de gebiedsontwikkeling van M4H, als onderzoeksobject en praktijkcontext voor transformatief en collectief leren. M4H fungeert vaak als praktijkcasus. Bijvoorbeeld voor minors van Hogeschool Rotterdam, zoals de minors Stedenbouw en Renovatie en transformatie. Kijk mee met een minoraftrap van een aantal jaar geleden.
Naast de minors vormt M4H de context voor verschillende modules, keuzevakken, MDC-projecten van het Instituut voor de Gebouwde Omgeving en voor onder andere het CILOlab en de Master River Delta Development.
Ten slotte staat M4H in veel afstudeeronderzoeken centraal. Met name zijn veel studenten Ruimtelijke ontwikkeling afgestuurd op de ontwikkelingen in het gebied.
Enkele noemenswaardige scripties zijn:
Kees Stam (2013) Rotterdam Innovation District: de optimale relatie tussen RDM en M4H
Pim Heikoop (2014) Wonen en werken op de Merwepieren: stedelijk woonklimaat in het Makers District
Hugo Koetsier (2015) Buitenruimte en innovatie: Makers District Rotterdam
Simon van den Heuvel (2016) De innovatieve maakindustrie in het Rotterdam Makers District
Dyonne Polder (2021) Natuurinclusieve Merwehaven
Beyza Arslan (2022) Het sociale effect van de innovatieve maakindustrie op de omgeving van M4H