Onderzoeksvraag
Hoe wordt het pedagogisch handelingsrepertoire van vrijwilligers in de sport versterkt in Hillesluis e.o. met het oog op de sociale ontwikkeling van risicojongeren? Versterkt de pilot het pedagogisch handelingsrepertoire van vrijwilligers in de sport?
Doel
Het doel van dit team is dat er een overdraagbare interventie wordt ontwikkeld, uitgevoerd en onderzocht (bijvoorbeeld een observatie-instrument, een training met implementatiestructuur, een competentieprofiel) zodat de sportbegeleiders worden versterkt in hun sport pedagogische competenties en dat sociale jeugdprofessionals worden versterkt in hun competenties om sport in te zetten als pedagogisch instrument in hun begeleiding. Ook wordt een train-de-trainer traject ontwikkeld voor professionele sportleiders die vrijwillige sportleiders begeleiden.
- De sportleiders hebben een coachende relatie met de deelnemende jeugd.
- De sportleiders en de jeugdprofessionals zetten het welzijn, het plezier en succeservaringen centraal tijdens het sporten, zodat er een motivatiegericht klimaat ontstaat.
- De sportleiders en de jeugdprofessionals werken met de jeugdigen aan de ontwikkeling van zij ook kunnen gebruiken buiten de sport. Denk aan het bereiken van doelen en doorzettingsvermogen.
- De sportbegeleider heeft kennis van de achtergrond en de leefwereld van de doelgroep.
Deelnemers
- Rotterdam Sportsupport
- TOS (Thuis op Straat)
- Abdel-kwan Rotterdam
- Bushi Dojo
- Tafeltennisvereniging FvT
Het Pilotteam 'Sportpedagogische vaardigheden' richt zich op de tweede laag van de Interventiepiramide: Preventie