Over het project
Projectbeschrijving
Door middel van ontwerpgericht onderzoek doen deze partijen samen onderzoek naar professionalisering en oplossingen ten gunste van het welbevinden en de woordenschat die leerlingen tot groep 6 nodig hebben voor de ontwikkeling van taal en geletterdheid, ter preventie van taal-/leesproblemen in de bovenbouw. Met dit projectvoorstel ondersteunen we het voornemen van dit netwerk.
Er zijn drie aandachtsgebieden gekozen:
- inzicht krijgen in de kennisbronnen van leerlingen;
- het versterken van samenhang in het taalaanbod tijdens binnen- en buitenschools leren;
- interprofessionele samenwerking tussen leraren en andere professionals bij de uitvoering van dit taalaanbod.
Voor dit project voeren twee promovendi ieder samen met schoolteams, onderzoekers en opleiders op vijf basisscholen een serie van drie studies uit. Eén serie studies vindt plaats in de onderbouw, de andere serie in de middenbouw. In beide series wordt op basis van wetenschappelijke inzichten en ervaringskennis gefaseerd een handreiking ontwikkeld ter versterking van het handelen van leraren op de drie aandachtsgebieden. Ook wordt steeds nagegaan in welke mate het veranderde handelen van de leraren/professionals bijdraagt aan het welbevinden en de woordenschat van leerlingen.
Samenwerking
Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met basisscholen in Rotterdam-Zuid van PCBO Rotterdam-Zuid, BOOR, RVKO en SIPOR. Onderzoekers werken in co-creatie met leraren samen in de onder- en middenbouw en (taal)specialisten in de teams. De kennis wordt gedeeld in Rotterdam-Zuid en gaandeweg daarbuiten.
Onderzoekers en opleiders van Hogeschool Rotterdam werken nauw samen met Hogeschool Inholland, Thomas More Hogeschool, Erasmus Universiteit Rotterdam en andere (landelijke) partners. De geleerde lessen in deze complexe contexten leveren ook voor scholen en kinderopvang in vergelijkbare contexten in het land relevante inzichten op.
Projectfeiten
Looptijd april 2023 - 2027 |
Financiering NRO Samenwerken aan onderwijskwaliteit in de regio |
Lectoraat Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen |