Het onderzoek richtte zich op de leerlingsoftware van de methode Veilig Leren Lezen, de meest gebruikte leermethode voor aanvankelijk lezen. Eerst werden de bestaande ervaringen van leerkrachten van groep 3 met het gebruik van de software in de klas geïnventariseerd om te komen tot een set van best practices. Vervolgens werden deze best practices ingezet in een onderzoek naar de effectiviteit van de software, waarbij de leeruitkomsten van leerlingen op scholen waar de software gebruikt werd, vergeleken met die van leerlingen op scholen waar de software niet werd gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de relatie tussen de mate waarin de software gebruikt werd en de leeruitkomsten. De ervaringen van de leerkrachten met het werken met de best practices tijdens dit effectonderzoek zijn geïnventariseerd door middel van een procesevaluatie. Op basis van de resultaten van het effectonderzoek en de procesevaluatie zijn richtlijnen opgesteld voor het in de onderwijspraktijk inzetten van leerlingsoftware voor het leren lezen en kunnen nieuwe mogelijkheden voor toekomstige ontwikkelingen zijn aangegeven.
Verwachte resultaten
Het onderzoek zal kennis opleveren over:
- best practices voor het in de klas inzetten van leerlingsoftware bij het leren lezen (op basis van de focusgroepen)
- de effectiviteit van leerlingsoftware bij het leren lezen
- richtlijnen voor het optimaal inzetten van de leerlingsoftware (op basis van effectstudie en procesevaluatie)
- behoeften en wensen vanuit de praktijk om de software eventueel te kunnen verbeteren