Kernboodschappen visie
In de openbare les nam Dominique de toehoorder en lezer mee in de geschiedenis van curriculumontwikkeling en wat daarin de belangrijkste lessen zijn die curriculumtheoretici ons meegeven. Vervolgens presenteerde zij haar visie op integrale curriculumontwikkeling. Kernboodschappen van deze visie zijn: de specifieke opleidingscontext is vertrekpunt voor curriculumontwikkeling, een curriculum is nooit af of perfect, elk curriculum kent een vaste set aan ontwerpprincipes, de echte curriculumkwaliteit zit in het primaire onderwijs en de noodzaak tot het investeren in curriculumexpertise. Vanuit haar visie op curriculumontwikkeling maakte zijn een vertaling naar curriculumontwikkeling in de dagelijkse praktijk van Hogeschool Rotterdam. Waar moet je overal aan denken? Hoe pak je het ontwerp van een curriculum aan? Tot welke keuzes dwingt dat? Dominique zette tenslotte uiteen vanuit welke onderzoeksvragen het lectoraat aan de slag gaat, de wijze waarop zal worden samengewerkt met andere lectoraten, onderwijsadviseurs en andere relevante actoren binnen en buiten de hogeschool, en wat de beoogde lectoraatsopbrengsten zijn.