Op weg naar groene geboortezorg

De gezondheidssector is een vervuilende sector. Duurzame oftewel groene zorg heeft een lagere CO2-emissie en grondstoffengebruik. De kwaliteit van zorg blijft centraal staan in groene zorg. Binnen de geboortezorg bestaat geen structureel implementatieplan tot verduurzaming van de zorg op praktijkniveau, terwijl dit thema wel leeft onder verloskundigen. Veel verloskundigen zijn zelfstandig ondernemer en hebben eigen beleidsplannen. Daarom wordt er met dit project met het verloskundige werkveld en onderwijs onderzoek verricht, waarbij de onderzoeksresultaten van dit project ook direct geïmplementeerd worden in het verloskundige werkveld en onderwijs.

Over het project

Projectbeschrijving

Het doel van dit project is om verloskundige praktijken beter toe te rusten om duurzame zorg te verlenen. Door dit project kunnen we samen met verloskundigen met oog voor het welzijn, eerste stappen zetten om de eerstelijns geboortezorg te verduurzamen.

Hiertoe worden binnen dit project twee hoofdactiviteiten verricht:

1. Explorerend onderzoek naar de green best practices binnen verloskundige praktijken gebaseerd op de vijf pijlers van de Greendeal Duurzame Zorg 2022. Een exploratie naar factoren voor een zo laag mogelijke carbon footprint tijdens een bevalling is hier een deelonderzoek van.
  2. Ontwikkelen van een voorbeeld implementatieplan voor verduurzaming van de zorg op het niveau van (zelfstandige ondernemers) verloskundige praktijken, samen met stakeholders. De kennis wordt samen met studenten Verloskunde en praktiserend verloskundigen ontwikkeld.

Verbinding met het onderwijs

Binnen dit project wordt met het verloskundige werkveld en onderwijs onderzoek verricht.

Bijvoorbeeld het explorerend onderzoek naar de green-best practices is in samenwerking met studenten van de Academie Verloskunde Amsterdam-Groningen uitgevoerd in het kader van de onderzoekstage in opdracht van Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam. Ook zullen studenten van de bacheloropleiding Verloskunde van Hogeschool Rotterdam betrokken worden als onderdeel van het afstudeeronderzoek.

De onderzoeksresultaten van dit project worden direct geïmplementeerd in het verloskundige werkveld en onderwijs.

(Beoogde) resultaten

Als uitkomst van dit project wordt een voorbeeld implementatieplan met onderbouwing opgeleverd aan de beroepsvereniging de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV). Ook wordt een wetenschappelijk artikel geschreven.

Tot slot wordt het implementatieplan met onderbouwing geïmplementeerd in het onderwijs van de bacheloropleiding verloskunde.

De aanpak en opbrengsten van dit project kunnen nationaal en internationaal als inspiratie dienen voor andere zorgverleners hoe duurzame zorg te implementeren.

Resultaten

Samenwerking

Het project vindt plaats binnen in een consortium met de volgende partners:

• Kenniscentrum Zorginnovatie, Lectoraat Verloskunde en Geboortezorg
  • Bacheloropleiding Verloskunde Hogeschool Rotterdam
  • Erasmus MC
  • Koninklijke Organisatie van Verloskundigen (KNOV)
  • Drie MKB-ondernemingen: Het Verloskundig Huys te Zwolle, de Ooievaar verloskundige en lactatiekundige praktijk te Ede en verloskundige praktijk Klein en puur in de Lier en met de stichting de Duurzame Verpleegkundige.

Projectfeiten

Looptijd