Over het project
Introductie
Het tekort aan verpleegkundigen is een grote maatschappelijke uitdaging. Echter valt circa 45% van alle verpleegkundigen en verzorgenden al uit tijdens de opleiding. Van de afgestudeerden is circa 14% twee jaar na afstuderen niet meer werkzaam in de zorg. Dit blijkt uit de arbeidsmarktprognoses van SEOR onder personeel in zorg en welzijn.
Probleemstelling
Studenten hbo-Verpleegkunde en beginnende verpleegkundigen kampen regelmatig met een hoge fysieke en mentale werkbelasting binnen hun stage en/of beroep. Hierdoor kunnen klachten ontstaan in de nek, schouder en rug, maar ook komen vermoeidheids- en burn-outklachten aan de orde. Deze klachten kunnen vervolgens leiden tot productiviteitsverlies op het werk/stage, ziekteverzuim of zelfs uitval van medewerkers in de zorg. Om de kwaliteit van de gezondheidszorg in de toekomst te kunnen waarborgen zijn effectieve preventieve interventies noodzakelijk.
Als oplossing voor dit maatschappelijke probleem heeft Hogeschool Rotterdam samengewerkt met Erasmus MC, VUmc, NIVEL, Albeda College, ROC Zadkine en 23 zorginstellingen verenigd in deRotterdamseZorg. In dit samenwerkingsverband hebben onderzoekers, docenten en groepen studenten van het Instituut voor Gezondheidszorg (Hogeschool Rotterdam) zich over onbekende determinanten, kansrijke interventies en procesvragen gebogen met als doel hier een oplossing voor te vinden.
Projectbeschrijving
Het primaire doel van het project was om kwalitatief en kwantitatief zicht te krijgen op potentiële factoren van uitval door fysieke en mentale arbeidsbelasting van studenten hbo-Verpleegkunde tijdens hun stage en opleiding, maar ook als beginnend verpleegkundige in het eerste jaar van hun loopbaan. Zo kunnen er gericht preventieve interventies ingezet of ontwikkeld worden ter bevordering van een gezonde werkstijl en een gezond leer-/ werkklimaat.
Daarbij is er gekeken welke evidence-based interventies er waren. Van twee kansrijke interventies is de haalbaarheid onderzocht en gekeken naar eerste indicaties van effectiviteit.
Samenwerkingen
Erasmus MC huisartsgeneeskunde (prof. dr. Sita Bierma-Zeinstra en dr. Jos Runhaar), VUmc EMGO+ (prof. dr. Allard van der Beek en prof. dr. Cécile Boot), NIVEL (prof. dr. Anneke Francke), Albeda College, ROC Zadkine en 23 zorginstellingen.
In de media
- Hoe voorkomen we dat net-afgestudeerden de zorg weer binnen een paar jaar verlaten?
Aflevering Hart van Nederland, november 2021 - Best veel verpleegkundestudenten hebben mentale en fysieke gezondheidsklachten
Interview Jos Kox in het programma Zorg op Zaterdag, november 2020 - Uitval van studenten en startende verpleegkundigen. Het SPRiNG-onderzoek.
Artikel in het wetenschappelijk magazine 'VIP Science' voor verpleegkundigen in het Erasmus MC, 2020 - Preventie van musculoskeletale klachten bij studenten verpleegkunde
Artikel op Psychfysio, 2020 - Omgaan met werkstress: rennen, vliegen, rust nemen
Interview met o.a. Drs. Ellen Bakker in tijdschrift Nursing, april 2020 - 1 stage, 10 sterfgevallen
Artikel in Profielen, pg. 35-45, februari 2019 - We moeten studenten beter behoeden voor stress
Interview met Drs. Ellen Bakker over haar promotieonderzoek in V&VN Magazine 13 (7): p. 15, oktober 2018 - Hoge uitval onder verpleegkundestudenten door fysieke en mentale werkdruk
Artikel van Profielen, 5 september 2018 - Tien sterfgevallen tijdens stage, wat doet dat met je?
Artikel van Profielen, 5 september 2018 - Onderzoek naar uitval beginnende verpleegkundigen
Artikel van Nursing, 15 februari 2018 - Onderzoek tegen uitval verpleegkundigen
Artikel van Skipr, 20 mei 2015
Projectfeiten
2015 - 2020 |
SIA RAAK-PRO |
Lectoraat Arbeid en Gezondheid |
Preventie, Gezondheid & Vitaliteit |
Eindsymposium
webinar SPRiNGIn het webinar presenteerdeerde het projectteam de resultaten van SPRiNG Sterk Gestart in de Zorg. In drie delen presenteerden ze de aanpak van het SPRiNG onderzoek, het probleem (risico- en beschermende factoren van fysieke en mentale gezondheid en uitval van studenten en beginnende verpleegkundigen) en aanknopingspunten voor oplossingen (kansrijke interventies). De resultaten kregen een gezicht door studenten, docenten, decaan en coördinatoren van het stagebureau aan het woord te laten.
Bekijk de presentaties, grafische weergave en videoboodschappen