Over het project
Projectbeschrijving
Vanuit Hogeschool Rotterdam wordt er onderwijsmateriaal ontwikkeld voor toekomstige professionals in zorg en welzijn, gericht op ethische dilemma’s en het hoe van persoonsgerichte zorg. Het ontworpen onderwijs laat studenten gezondheid en welzijn kennismaken met wat goede zorg is vanuit verschillende perspectieven (client, naaste, professional) en stimuleert hen te reflecteren op dilemma’s rondom kwaliteit van zorg of begeleiding, eigen regie, zelfredzaamheid en gezamenlijke besluitvorming. Het ontwikkelde onderwijs biedt achtergrond, PowerPoints en ondersteuning voor docenten.
(Beoogde) resultaten
In dit project evalueren we ‘Als je het ons vraagt’ bij twee zorgaanbieders voor woonzorg voor mensen met een verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek en ontwerpen we een train-de-trainer cursus. Ook maken we een nieuwe module van het instrument voor de verpleeghuiszorg. Tot slot ontwikkelen we onderwijs voor toekomstige professionals in de zorg en het welzijn met behulp van de video’s gericht op ethische dilemma’s, kwaliteit van zorg en persoonsgerichte zorg. Mieke Cardol, Lector Disability Studies bij Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam gaat met docenten van de opleidingen onderwijsactiviteiten ontwikkelen om met studenten te reflecteren op dilemma’s in de zorg- en ondersteuningsrelatie. Zo werken we nu aan de reflectieve professionals van de toekomst
In de media
- Balanceren tussen zelfredzaamheid en kwetsbaarheid in de langdurige zorg
Artikel op website ZonMw, 8 maart 2021
Samenwerking
Onderzoekers van de Erasmus School of Health Policy & Management en van Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam hebben samengewerkt met Zorgbelang Inclusief en Theater Babel Rotterdam om een instrument te ontwikkelen, om de zorg- en ondersteuningsrelatie in de langdurige zorg te verbeteren.
Samenwerkingpartners
Projectfeiten
Looptijd 2020 - 2023 |
Financiering ZonMw |
Lectoraat |