Over het project
Introductie
Binnen het SPRiNG-Living Lab worden diverse projecten, programma’s, interventies en modules ontwikkeld die bijdragen aan de vitale beroepsbevolking van morgen. Binnen het project Vitale Zorgverleners wordt ontwerpgericht met studenten en docenten een onderwijsprogramma, ondersteund met een monitoring-feedback-support applicatie ontwikkeld dat ingebed kan worden in het verpleegkunde-onderwijs.
Projectbeschrijving
Doel
Dit project heeft als doel een monitor-feedback-supportprogramma te ontwikkelen met onderwijs waarin studenten leren om bewust worden van hun vitaliteit in het beroep, om daar met het werk zelf regie in te nemen en/of welke ondersteuning er is om vitaal te blijven.
Met de ondersteunende applicatie die we ontwikkelen kunnen verpleegkundestudenten inzicht krijgen in hun vitaliteit, persoonlijke feedback ontvangen en zo nodig worden doorverwezen naar ondersteuning. De data uit de applicatie kan op geaggregeerd niveau inzicht geven in de vitaliteit van de verschillende cohorten studenten per leerjaar waarmee ook het onderwijs kan worden geëvalueerd.
Opzet
Voor dit onderzoek zetten we een combinatie van ontwerpgerichte onderzoeksmethodieken in. Samen met gebruikers en experts bouwen we in meerdere iteraties het programma op.
Dit onderzoek bestaat uit drie werkpaketten, te weten:
- Het ontwerpen van een applicatie, welke helpt inzicht te geven in vitaliteit en suggesties kan geven ter ondersteuning, de Nursing Life Monitor (Werktitel)
- Introducerend onderwijs over beroepsvitaliteit ontwikkelen waar de applicatie een hulpmiddel voor is.
- Het ontwikkelde monitor-feedback-supportprogramma verbinden aan onderwijs in de praktijk. Voor voltijds-verpleegkundestudenten in hun stage en in het werk voor duale verpleegkundestudenten die al werken in een zorginstelling.
Planning
Het project is gestart in oktober 2023 en duurt drie en een half jaar.
Verbinding met het onderwijs
Het ontwerpen van een monitor-feedback-supportprogramma met en voor studenten die een zorgopleiding volgen, is de eerste innovatie die we willen bereiken. Eenmaal gediplomeerd zullen deze verpleegkundestudenten zich meer bewust zijn van risicovolle arbeidsomstandigheden en weten welke preventieve maatregelen genomen kunnen worden om hun vitaliteit te behouden of te verbeteren waarmee uitval van startende verpleegkundigen mogelijk kan worden voorkomen. Daarnaast beogen we een landelijk netwerk op te bouwen voor het vitaal opleiden van verpleegkundigen.
Samenwerkingen en ambities
Dit project is een samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam, Codarts, NHL-Stenden Hogeschool, UMCG, Hanzehogeschool Groningen en Gilde. In dit project wordt samengewerkt met docenten en studenten van bovengenoemde hogescholen en de zorginstellingen in desbetreffende regio’s.
Beoogde Resultaten
Het uiteindelijke resultaat is een monitor-feedback-supportprogramma (werktitel: Nursing Life Monitor) die is geïmplementeerd in het onderwijs om studenten te ondersteunen in hun vitaliteit. Op deze wijze zijn zij beter voorbereid op hun toekomstige loopbaan, zich meer bewust van risicovolle arbeidsomstandigheden en beter in staat om preventieve maatregelen te nemen ter bevordering van hun beroepsvitaliteit.
Projectfeiten
2023 - 2026 |
Dit project wordt gefinancierd door NRO met een Comenius Leadershipbeurs.
|
Lectoraat Arbeid en Gezondheid
|