Menu
    English

    STERK met impact

    Een evaluatie van de impact van STERKplaatsen in het onderwijs

    Publicatiedatum: 05 september 2024

    Ook mensen met een beperking moeten een passend opleidingstraject kunnen volgen dat gericht is op talentontwikkeling en persoonlijke groei om door te kunnen stromen naar passend werk of een opleiding. De LFB, belangenorganisatie door en voor mensen met een verstandelijke beperking, heeft het opleidingstraject STERK In Onderwijs (SIO) ontwikkeld, om mensen met een verstandelijke beperking of NAH in STERKplaatsen op te leiden tot ervaringsdeskundigen. Landelijk zijn er elf STERKplaatsen op mbo of hbo onderwijslocaties. De vraag van dit project is of er wordt bereikt wat SIO wil bereiken. Is er sprake van gelijkwaardigheid in de samenwerking met onderwijs en onderzoek en borging in de organisaties? Zijn er mogelijk onbedoelde of ongewenste gevolgen van SIO? Kortom: wat is de impact en doorwerking van SIO voor STERKstudenten en voor studenten en medewerkers van de mbo en hbo onderwijslocaties? Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Arnhem en Nijmegen voeren dit project uit, samen met co-onderzoekers van de LFB.

    Over het project

    Projectbeschrijving

    De evaluatie wordt op vier STERKplaatsen uitgevoerd: twee hbo en twee mbo onderwijslocaties met een STERKplaats. De andere zeven STERKplaatsen zijn nauw betrokken door deelname aan een lerend netwerk van alle STERKplaatsen.

    Het project kent twee fasen:

    In fase 1 worden documenten over inclusie en ervaringsdeskundigheid van LFB en onderwijsinstellingen onderzocht en groepsgesprekken gevoerd met diverse betrokkenen. Deze fase levert een zogenaamde ‘gewenste impactmap’ waarmee in beeld wordt gebracht wat het doel, ambitie en verwachting is van verschillende betrokkenen over STERK in onderwijs. De impactmap dient als basis voor de tweede fase. Voorbeeld van vragen die passen bij deze fasen zijn: Welke ambities en doelen beoogt de LFB met STERK in Onderwijs? Waarom hebben mbo en hbo locaties JA gezegd tegen de komst van een STERKplaats? Wat verwachten zij van de samenwerking? Welke visie hebben betrokkenen op ervaringskennis en inclusie en samenwerking binnen het onderwijs?

     
    In fase 2 wordt gezocht naar werkzame factoren voor het bereiken van impact door individuele gesprekken met ook creatieve werkvormen in te zetten, en een gezamenlijke impactevaluatie doen per STERKplaats. Leidende vragen hierbij zijn: Wat zijn de positieve en negatieve gevolgen op het leven van mensen met een beperking die de opleiding SIO volgen? Hoe leert het onderwijs en onderzoek van de samenwerking? Wat nemen zij eruit mee? Wat kan er anders? Wat is er veranderd, wie of wat is er in beweging gezet?

    Verbinding met het onderwijs

    In dit project wordt nauw samengewerkt met het onderwijs, zowel met opleidingen die al met STERKstudenten samenwerken als met opleidingen die dit nog niet doen.

    (Beoogde) resultaten

    • Een ‘gewenste impactmap’ waarmee in beeld wordt gebracht wat het doel, ambitie en verwachting is van verschillende betrokkenen over samenwerken met ervaringsdeskundigen in onderwijs.
    • Inzichten over hoe STERK in Onderwijs in de praktijk werkt. Deze inzichten zullen worden vertaald naar aanbevelingen voor en door de verschillende betrokkenen (SIO, onderwijscontexten, onderzoek). De vorm waarin de aanbeveingen worden gedeeld wordt tijdens het proces gezamenlijk bepaald.
    • Aanscherping van SIO en van de samenwerking in het onderwijs door de LFB en relevante partners, waaronder betrokken zorgorganisaties  

    Samenwerkingen

    • LFB
    • Hogeschool Arnhem en Nijmegen

    Projectfeiten



    Looptijd

    mei 2024 - november 2025 


    Financiering

    ZonMw, 5de open ronde Voor elkaar!



    Lectoraat

    Lectoraat Disability Studies

    Medewerkers

    betrokken bij dit project
    • STERKstudenten van Hogeschool Rotterdam