Menu
    English

    Maarten Pieters over zijn ervaringen als deeltijdstudent en zijn werk als Supply Chain Manager

    Logistiek Management: Meet the Alumni

    Meet Maarten! Maarten Pieters is 37 jaar, woont in Leiden en volgde bij ons de deeltijd Associate degree-opleiding Logistiek Management. Momenteel is hij werkzaam als Supply Chain Manager bij Inventeers Research & Development in Leiden en volgt daarnaast de deeltijd bacheloropleiding Logistics Management bij Hogeschool Rotterdam. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen als deeltijd Ad-student, de doorstroom naar de bacheloropleiding en zijn passie voor de logistiek.

    Waarom heb je voor de deeltijd Associate degree-opleiding Logistiek Management gekozen?

    De opleiding sloot heel goed aan op mijn mbo-opleiding tot Logistiek Supervisor en mijn vijftien jaar werkervaring in de logistieke sector. De stap naar een tweejarige Ad-opleiding was voor mij veel laagdrempeliger dan de stap naar een vierjarige bacheloropleiding. De bachelor schrok mij een beetje af, omdat je je meteen vier jaar vastlegt op iets. Bij een Associate degree volg je een opleiding in twee jaar, heb je een volwaardig hbo-diploma en maak je daarna de keuze om alsnog door te gaan. Dit maakte het voor mij heel overzichtelijk.

    Ik koos ervoor om de opleiding in deeltijd te volgen, omdat ik al meer dan vijftien jaar aan het werk was en ik de opleiding aangeboden kreeg door mijn werkgever. Naast mijn werk en mijn gezinsleven met twee kinderen en een huis sloot deeltijd het beste op mijn situatie aan.

    De deeltijd Ad Logistiek Management sloot heel goed aan op mijn mbo-opleiding en mijn vijftien jaar werkervaring in de logistieke sector.

    Hoe heb je de opleiding ervaren? Was het waar je op hoopte?

    Heel prettig. De opleiding is gestructureerd opgebouwd in duidelijke fasen met verschillende thema’s waarbij je elke week duidelijke opdrachten krijgt. Gedurende de opleiding werk je in leerteams met andere studenten. Een leerteam zorgt ervoor dat je samenwerkt, intervisies hebt en elkaar voorziet van feedback. Dit was voor mij erg waardevol om uiteindelijk mooie producten af te leveren aan het einde van iedere periode.

    Los van opdrachten binnen de opleiding ben je ook constant bezig met persoonlijk leiderschap. Dit vak helpt je met technieken om beter te studeren, om te reflecteren op je eigen handelen en om te ontdekken wat je leiderschaps- en communicatiestijl is. Ik pakte dit altijd op met een medestudent, je leert daar zo veel meer van. Dus vraag om feedback, een ander kan jou daar vaak een stuk verder mee helpen.

    Ik stapte de opleiding binnen met de verwachting dat het moeilijk zou zijn, omdat het een hbo-opleiding is. Maar met mijn mbo-opleiding Logistiek Supervisor en mijn werkervaring heb ik de Ad-opleiding heel makkelijk doorlopen. Sommige modellen wist ik bijvoorbeeld niet bij naam, maar herkende ik wel in mijn dagelijkse werkzaamheden. Juist de combinatie van mijn mbo-vooropleiding en mijn werkervaring maakte dat ik deze opleiding soepel doorliep.

    Een leerteam zorgt ervoor dat je samenwerkt, intervisies hebt en elkaar voorziet van feedback. Dit was voor mij erg waardevol.

    Naast de deeltijd Ad-opleiding werkte je al binnen de logistieke sector. Kun je hier iets over vertellen?

    Ik werkte bij SAG Nederland, toentertijd nog Alutech Nederland. Ik ben daar begonnen op de inpakafdeling en heb langzamerhand andere taken en verantwoordelijkheden gekregen. Ik groeide uiteindelijk door tot Junior Inkoper en Materiaalplanner, waarbij we met het team wereldwijd materiaal inkochten en goed planden wanneer alles binnen moest zijn. Het was een fijne werkgever, maar ik was na 12 jaar toe aan iets nieuws.

    En de opdrachten vanuit de opleiding werkte je uit voor jouw werkgever?

    Dat is inderdaad waar je letterlijk mee bezig bent. De opleiding is opgebouwd in verschillende thema’s die je toepast binnen het bedrijf waar je werkt. Met mijn leerteam hebben wij bijvoorbeeld voor het thema ‘Warehousing’ de gehele expeditie van Alutech Nederland geanalyseerd, knelpunten ontdekt en hier uiteindelijk een verbeterplan voor geschreven. Je kiest vooraf met je leerteam uit voor welke werkgever je de opdracht uitvoert. Voor het bedrijf is dit alleen maar goed. Je bent bezig met verbeteringen, maar door de ervaringen van je medestudenten haal je ook kennis van buitenaf naar binnen.

    Alumnus Maarten Pieters buiten bij het bord van Inventeers

    Wat doe je nu voor werk? Kun je daar iets over vertellen?

    Ik werk nu bij Inventeers Research en Development, een ingenieursbureau in Leiden. Wij vinden voor veel bedrijven oplossingen uit die uiteindelijk massageproduceerd worden. Voor die massaproductie ben ik als Supply Chain Manager verantwoordelijk voor het opstellen en efficiënt maken van de Supply Chain. Dit is de hele keten van bedrijven waarbinnen een product wordt geproduceerd: van grondstof tot halffabricaat en van groothandel en distributiecentrum tot aan de klant en terug. Van zand tot klant. Zo wordt de Supply Chain binnen de logistiek ook vaak genoemd. Juist al die schakels efficiënt op elkaar afstemmen is Supply Chain Management. Zo zorg je uiteindelijk dat er geen onnodige voorraden ontstaan en dat de kosten geminimaliseerd worden.

    Van zand tot klant. Zo wordt de Supply Chain binnen de logistiek ook vaak genoemd.

    Momenteel volg je de deeltijd bacheloropleiding Logistics Management. Hoe vond je de overgang van Ad naar de bachelor?

    Ik vond de overgang eerlijk gezegd heel zwaar. Bij de Ad word je heel goed begeleid. Bij de bachelor wordt verwacht dat je alles helemaal zelf doet en dat was in het begin niet altijd duidelijk. Je merkte dat je in een andere wereld terechtkwam. Dit kwam met name door een andere dynamiek van samenwerking met docenten. Je krijgt hele goede gerichte feedback, mits je daar zelf om vraagt. Je leert daar weer van en je neemt alle feedback ook mee naar het volgende semester.

    Met een Ad bouw je in twee jaar tijd een bepaalde vorm van werken op. Dat verandert compleet bij de bachelor. Dat maakt het wel echt moeilijk, maar je leert er uiteindelijk heel veel van.

    Wat was jouw hoogtepunt gedurende de opleiding?

    Het afstuderen. Mijn afstudeerproject ging over het verminderen van lead time (levertijd), waarbij de klant honderd procent maatwerk vraagt met een levertijd waarbij dat niet mogelijk is. Ik heb uiteindelijk een oplossing bedacht waardoor met een minimale stijging van de voorraad de lead time gehalveerd kon worden en de omzet flink steeg. Dit was ook een echte klant bij mijn vorige werkgever, dat gaf mij bij het afstuderen nog meer energie. Ik sloot zeer tevreden mijn opleiding af met een 8.

    Welke onderdelen of tools die je tijdens de Ad-opleiding Logistiek Management hebt geleerd, pas je nu ook toe in je huidige werk?

    Bijna alles. Je leert heel veel over procesmanagement, transport, warehousing, inkoop, productie en Supply Chain Management. Juist als Supply Chain Manager ben je dagelijks bezig met het verbeteren en efficiënt maken van al deze facetten in de logistieke keten.  

    Alumnus Maarten Pieters in het magazijn bij Inventeers

    Aan wie zou jij de deeltijd Ad-opleiding Logistiek Management aanbevelen?

    Aan iedereen die een gerelateerde mbo4-opleiding heeft gedaan of echt al een aantal jaren ervaring heeft binnen de logistiek en denkt meer verdieping nodig te hebben en te willen. Ik raad een deeltijdopleiding enorm aan. Je groeit er persoonlijk van, bouwt een netwerk op, doorbreekt je eigen tunnelvisie en je komt bij veel andere bedrijven over de vloer. Dat is ook heel vet.

    Heb je geen ervaring in de logistiek of kom je direct van een middelbare school af? Dan raad ik de stap naar de deeltijdvariant af. Vanaf het eerste moment werk je al met modellen en processen waar enige kennis een pre voor is. Je kunt dan beter kiezen voor een voltijdvariant waar je fris binnenstapt en alles vanaf het eerste moment leert.

    Je groeit persoonlijk van een deeltijdopleiding. Je bouwt een netwerk op, doorbreekt je eigen tunnelvisie en je komt bij veel andere bedrijven over de vloer. Dat is ook heel vet.

    Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?

    De komende tijd staat mijn leven in het teken van het behalen van mijn bachelor. Daarnaast ben ik er de afgelopen paar jaar achter gekomen dat ik het fijn vind om projectmatig dingen te verbeteren. Ik krijg energie wanneer ik bedrijven of andere mensen kan helpen. De klant heeft een probleem, daar kijken we samen naar om tot de beste oplossing te komen. Dat vind ik gewoon erg leuk.

    Uiteindelijk lijkt het mij gaaf om Consultant (in loondienst) te worden of misschien docent. Wellicht haal ik ooit wel mijn didactische bevoegdheid en ga ik lesgeven binnen de hogeschool. Ik vind de discussies in het onderwijs heel mooi en wat ik waardevol vind is om van studenten te horen hoe het bij alle verschillende bedrijven gaat en wat er uiteindelijk voor bedacht wordt.

    Meer weten over deze opleiding?

     Ga naar de opleidingspagina