Menu
    English

    Megan van der Meer over haar stap van voltijd naar deeltijd en haar toekomstdromen binnen de logistiek

    Logistiek Management: Meet the Alumni

    Meet Megan! Megan van der Meer, 22 jaar, woont in Oude Wetering en volgde de deeltijd Associate degree-opleiding Logistiek Management. Momenteel werkt ze als planner bij Getru, een transportbedrijf dat gespecialiseerd is in het geconditioneerd vervoer van bloemen, planten, groenten en fruit. Megan begon haar studie met de voltijd Ad-opleiding Logistiek Management, maar switchte in haar tweede jaar naar de deeltijdvariant. Ze rondde de opleiding met succes af en is nu doorgestroomd naar de bachelor Logistics Management bij Hogeschool Rotterdam. In dit interview vertelt zij over haar ervaringen als voltijd en deeltijd Ad-student, de stap naar de bachelor en haar ervaringen in de logistiek.

    Je hebt de opleiding Logistiek Management gevolgd. Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

    Tijdens mijn stage bij een transportbedrijf voor mijn HR-opleiding, ontdekte ik dat de logistieke kant van het werk mij veel meer aansprak dan HR (Human Resources). Na die ervaring besloot ik een opleiding te zoeken die beter bij mijn interesses paste. Een vierjarige opleiding voelde voor mij te lang, maar via mijn werk maakte ik kennis met de tweejarige Associate degree Logistiek Management.

    De praktijkgerichte aanpak en de combinatie van theorie en praktijk spraken me meteen aan. Na een bezoek aan de open dag wist ik het zeker: dit was de juiste keuze om mijn carrière in de logistiek verder te ontwikkelen.

    Alumnus Megan van der Meer bij een vrachtwagen van GetruFoto: Megan bij de vrachtwagens van Getru. Fotograaf: Lara van der Reijken

    Hoe heb je de opleiding ervaren?

    Heel waardevol! Vooral door de afwisseling tussen theorie en praktijk. In het eerste jaar werkten we niet alleen aan theoretische tentamens, maar ook aan projecten voor echte bedrijven, zoals transportbedrijven. Dit gaf mij de kans om de theorie direct toe te passen in de projecten.

    In het tweede jaar sloot het onderwijs nog beter aan op mijn werk, omdat ik in het tweede jaar de keuze heb gemaakt om de deeltijdvariant van de opleiding te volgen. Wat ik op school leerde, kon ik direct toepassen in mijn dagelijkse werk. Dit maakte de opleiding relevant en praktisch, omdat ik continu kon schakelen tussen leren en doen.

    Wat ik op school leerde, kon ik direct toepassen in mijn dagelijkse werk. Dit maakte de opleiding relevant en praktisch.

    Je geeft aan dat je het tweede jaar in deeltijd hebt gedaan, wat is de reden voor deze switch?

    Ik merkte in het eerste jaar dat ik een van de oudere studenten was in de klas. Daarnaast had ik heel sterk de behoefte om zowel te werken als naar school te gaan. Mijn studiebegeleider gaf aan dat ik ook in het tweede jaar naar de deeltijdvariant kon overstappen. Dit hebben we samen met docenten en afdeling Studentzaken uitgezocht. Uiteindelijk werd het goedgekeurd en dat was voor mij de beste keuze!

    De vrachtwagens van logisitiek bedrijf GetruFoto: De vrachtwagens van Getru waarmee ze bloemen vervoeren binnen Europa. Fotograaf: Lara van der Reijken

    Hoe heb je de Ad Logistiek Management ervaren?

    Leuk! Ik vind dat de opleiding veel verschillende aspecten van het vak laat zien, bijvoorbeeld duurzaamheid en processen. Als ik op school bezig was, dacht ik constant: ‘Hoe kan ik dit toepassen in mijn werk?’ Ik heb ook veel van de theorie doorgegeven bij Getru, waar ik nu werk. Zelfs vakken als Marketing & Sales, die je misschien niet per se verwacht, hebben mij geleerd om goede gesprekken te voeren met klanten.

    De opleiding laat veel verschillende aspecten van het vak zien. Bij Marketing & Sales heb ik bijvoorbeeld geleerd hoe ik goede gesprekken kan voeren met klanten. Heel waardevol.

    Na het afronden van de Ad ben je doorgestroomd naar de bachelor Logistics Management. Hoe ervaar je het verschil?

    De overgang van de Associate degree naar de bachelor Logistics Management is een flinke stap. De bachelor gaat veel dieper in op de stof en dat betekent dat ik er echt harder aan moet trekken om mee te komen. De opdrachten zijn complexer en vragen meer verdieping in de materie. Je begint bijvoorbeeld met een soortgelijke opdracht zoals bij de Ad, maar bij de bachelor ga je er op een gedetailleerder niveau mee aan de slag.

    Wat wel fijn is, is dat de afwisseling in het programma behouden blijft, wat het leren interessant maakt.

    Wat doe je nu voor werk naast de deeltijd bachelor?

    Ik werk vier dagen per week bij Getru, waar ik me voornamelijk richt op de import van bloemen uit Spanje. Mijn functie is heel breed en afwisselend. Zo ben ik verantwoordelijk voor de planning van alle import, voer ik klantgesprekken en pak ik ook commerciële taken op. Daarnaast los ik problemen op die chauffeurs onderweg tegenkomen. Het leukste vind ik om me te verdiepen in hoe processen onderweg nog soepeler kunnen verlopen. Als ik tijd heb, besteed ik die het liefst aan het optimaliseren van onze logistieke aanpak.

    Logistiek bedrijf, Getru, in de bloemen transportFoto: Het kantoorpand van Megan haar werkgever, Getru. Fotograaf: Lara van der Reijken

    Welke vaardigheden of tools die je bij Logistiek Management hebt geleerd, gebruik je nog steeds in je werk?

    Eigenlijk heel veel! De opleiding heeft me oplossingsgericht en analytisch leren denken en mijn communicatieve vaardigheden flink versterkt. Dat helpt me enorm in mijn werk, bijvoorbeeld in het omgaan met klanten en het afstemmen van hun behoeften op de strategie van het bedrijf, zonder dat een van de partijen daarvan hoeft af te wijken.

    Ook maak ik regelmatig gebruik van praktische tools en modellen die ik tijdens de opleiding heb geleerd, zoals het DMAIC-model. Dit model gebruik ik bijvoorbeeld om problemen te definiëren, oplossingen te meten en stapsgewijs te implementeren. Het mooie aan dit model is dat je ook gemakkelijk terug kunt gaan naar een eerdere stap om bij te sturen waar nodig. Een aanpak die ik nog altijd toepas.

    De kennis die ik heb opgedaan, is voor veel van mijn collega’s nieuw. Deze probeer ik actief te delen aangezien alles zo snel verandert, ook in de logistieke wereld. Inmiddels komen collega’s naar mij toe met de vraag of ik wil meedenken over het moderniseren en vernieuwen van de processen binnen het bedrijf.

    Tijdens de opleiding gebruiken jullie het boek ‘Syllabus Transportrecht’. Op welke manier gebruik je dit boek in je huidige werk?

    Schadegevallen komen bij mij terecht. Ik gebruik het boek Syllabus Transportrecht om situaties goed te kunnen beoordelen. Het helpt me uit te zoeken of claims rechtvaardig zijn en wat ons recht als transporteur precies is. Dankzij dit boek heb ik al veel kwesties in het voordeel van ons bedrijf kunnen oplossen.

    Transportrecht spreekt mij erg aan, omdat het zo’n belangrijk en interessant aspect van de logistieke wereld is. In dit vakgebied wordt de transporteur vaak als de boosdoener gezien. Ik vind het uitdagend om met kennis van het recht voor de juiste oplossingen te zorgen. Na mijn bachelor zou ik me hier graag verder in willen specialiseren.

    De opleiding heeft me oplossingsgericht en analytisch leren denken en mijn communicatieve vaardigheden flink versterkt.

    Wat is jouw droom voor de toekomst?

    Mijn droom voor de toekomst is om verder door te groeien binnen het bedrijfsleven, met als doel een bedrijf te helpen groeien. Ik wil me bezighouden met het contact met de chauffeurs en zorgen dat alles goed verloopt tijdens het transport.

    Na het behalen van mijn bachelor wil ik eerst mijn master afronden. Daarna wil ik kijken of er mogelijkheden zijn om binnen Getru verder door te ontwikkelen. Uiteindelijk zie ik mezelf ooit een eigen bedrijf beginnen, en misschien ga ik wel naar het buitenland.