Menu
    English

    Chimene Batenburg over haar ervaringen als PEP-student, liefde voor coaching en haar reis in de motorsport-wereld

    Meet the alumni

    Meet Chimene! Chimene Batenburg is 22 jaar, komt uit Barendrecht en is eigenaar van Youth Driver Career Coaching & Support (YDCCS), een coaching bedrijf voor jonge coureurs. Daarnaast werkt ze als inrichter bij kinderopvangorganisatie Kibeo. Ze studeerde van 2020-2022 de Associate degree-opleiding Pedagogisch Educatief Professional (PEP) bij Rotterdam Academy. In dit interview vertelt ze alles over haar ervaringen als PEP-student, haar liefde voor coaching en haar reis in de motorsport-wereld.  

    Waarom heb je voor de opleiding Pedagogisch Educatief Professional gekozen? 

    Ik heb eerst de mbo-4 opleiding persoonlijk begeleider specifieke doelgroep gevolgd aan het Da Vinci College in Dordrecht. Tijdens deze opleiding ben ik zes maanden naar Engeland geweest en heb ik stagegelopen op een school in het speciaal onderwijs. Hier heb ik mijn passie voor het werken met kinderen ontdekt. Om deze reden ben ik de PEP gaan doen en ben ik meteen gaan stagelopen op een kinderopvang. En bij die kinderopvang werk ik nu nog steeds. Inmiddels niet meer op de groep, maar op het hoofdkantoor als inrichter.    

    Je bent inrichter bij een kinderopvang, wat doe je dan precies? 

    Ik werk als inrichter bij kinderopvangorganisatie Kibeo in Goes, samen met drie andere mensen. Voor deze baan reis ik eigenlijk het hele land door. Ik bezoek verschillende vestigingen om deze opnieuw in te richten. Ik kijk hoe de locatie en het lokaal eruit ziet, of deze voldoet aan de kaders van de kinderopvang en onze organisatie. Op basis daarvan doe ik een voorstel voor de inrichting. Denk hierbij aan spelmateriaal, het vernieuwen of verplaatsen van meubilair, of de wanden geschilderd moeten worden etc. Ik vond het tijdens mijn studie al heel interessant om te kijken hoe je spelmateriaal effectief kunt inzetten, en wat er gebeurt als je wat aanpassingen aan de inrichting doet. En dit doe ik nu als werk, vier dagen in de week.  

    “Ik vond het tijdens mijn studie al heel interessant om te kijken hoe je spelmateriaal effectief kunt inzetten.”

    En daarnaast heb je ook een eigen bedrijf. Kun je me daar iets over vertellen?

    Ja, de overige dagen werk ik aan mijn eigen coaching praktijk voor jonge coureurs. De races zijn altijd in het weekend, dus tot nu toe valt dit goed te combineren. Ik begeleid jonge coureurs (in de leeftijd tot 22 jaar), maar kijk daarbij ook naar de kring om hem heen: ouders, vrienden, school, het team. Ik help de coureur met vragen als ‘wat wil je?’, ‘wat zijn nou je échte doelen?’, ‘waar liggen de risicofactoren voor jou?’, ‘wat heb jij nodig om de volgende kampioen te worden?’. We kijken naar wat de verwachtingen zijn vanuit de kring om hem heen en hoe we de coureur zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.

    Fotograaf: Marije Dijkstra

    Hoe ben je in de motorsport terechtgekomen?

    Ik ben altijd al een groot Formule-1 liefhebber geweest. Een gedeelde passie met mijn vader. Toen ik ouder werd ben ik echt alles gaan volgen: DTM, Formule-2, Formule-3, Formule-4, Porsche Autocup…

    Tijdens de opleiding Pedagogisch Educatief Professional heb ik echt een liefde voor coaching ontwikkeld. En toen bedacht ik: ik ga het coachen en mijn passie voor de motorsport combineren. We zijn inmiddels een jaar verder, mijn website gaat bijna live en ik ga binnenkort naar Monaco voor werk.

    “En toen bedacht ik: ik ga het coachen en mijn passie voor de motorsport combineren.”

    Je had het idee om coaching en motorsport te combineren. En dan?

    Toen ik het knopje eenmaal had omgezet van ‘ik wil dit’, heb ik me opgegeven als vrijwilliger op het circuit van Zandvoort. Tijdens mijn werk mocht ik ook in de pit lane, waar natuurlijk coureurs rondliepen, maar ook oud-coureurs. En toen dacht ik: ‘dit is mijn kans!’. Ik ben op een oud-Nederlands coureur afgestapt, die ik van tevoren ook al benaderd had via LinkedIn. Hij herkende mijn verhaal en reageerde heel positief. Twee dagen na de race stuurde hij zijn nummer door. Voor mij als groot Formule-1 liefhebber wel echt een moment hoor. Ik heb hem gebeld en hij heeft mij verteld over zijn eigen ervaringen, wat hij fijn vond, wat hij graag anders had gezien. Op basis daarvan, en verhalen van andere coureurs waar ik daarna mee in contact kwam, heb ik een plan opgesteld. Hetgeen wat in de meeste verhalen hoorde is dat ze iemand misten die ze een veilig plekje kon bieden. De motorsport is een keiharde wereld. Als je niet je best doet, dan lig je er uit. Presteer je niet goed, maar doe je wel je best, lig je er ook uit. Daar moet je mentaal heel sterk voor zijn wil je er niet aan onderdoor gaan. Dat is iets waar ik ze bij help.

    Wat heb je aan de opleiding PEP gehad binnen jouw werk? Welke vaardigheden of tools die je tijdens de opleiding hebt geleerd kun je nu inzetten?

    Tijdens mijn opleiding heb ik echt de liefde voor coaching ontdekt. Maar ook het leren samenwerken met ouders. Breder kijken dan alleen naar het kind. Daar werd echt op gefocust tijdens de opleiding. Ook voor de kinderopvang. Je voedt de kinderen samen met de ouders op. Die communicatievaardigheden gebruik ik nu in allebei mijn banen.

    Daarnaast moet ik in mijn werk bij Kibeo nu teams overtuigen van de veranderende inrichting. Dat de verandering positief is, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van het kind. Dat heb ik ook tijdens de opleiding geleerd.

    Wat ik ook heb geleerd tijdens mijn studie en wat ik nu voor mijn eigen bedrijf veel gebruik, is dat LinkedIn een hele handige tool is. Tijdens mijn studie werd er gezegd dat ik dat echt moest gaan gebruiken. Toen dacht ik nog ‘pffff’. Maar nu is LinkedIn dé manier waarop ik in contact kom met de meeste coureurs.

    “Tijdens mijn opleiding heb ik echt de liefde voor coaching ontdekt.”

    Zijn er extra vaardigheden vereist voor het werken met jouw doelgroep?

    Je moet heel flexibel zijn. Als je wordt ingeroepen, dan ga je. Vaak ’s avonds en in de weekenden. Daar moet je wel voor open staan en tegenkunnen. En je moet ook echt wel sterk in je schoenen staan. Zo zag ik mijzelf vroeger absoluut niet. Ik durfde nooit met iemand te praten. Als iemand naar me toekwam, dan stak ik nog nét niet over om dat uit de weg te gaan. Geen oogcontact. Niks. Maar door beide opleidingen die ik gevolgd heb is dit veranderd. Je moet wel. Je wordt uit je comfortzone getrokken. Nu reis ik de wereld over. Ik sta daar en doe mijn verhaal. Ik ben nog jong, maar weet ze toch binnen te halen, juist door die communicatieve vaardigheden. En dat heb je nodig.

    Wat ik altijd tegen mezelf zeg: ‘als je zelf niet gelooft dat je het kan, dan gelooft de rest je ook niet’. Dus ik geloof altijd in mijn kunnen, in mijn passie. En daardoor lukt het ook. Dan geloven anderen het ook. Ook al ben je jong en pas net begonnen.

    Hoe heb je de opleiding ervaren?

    Ik ben begonnen in 2020, precies in Coronatijd. Dus heel veel dingen waren online. Dat vond ik wel lastig, want je leert je klasgenoten niet echt kennen. Qua inhoud van de opleiding was het voor mij in het begin veel herhaling, vanwege mijn vooropleiding. Maar uiteindelijk ga je de verdieping zoeken, onderzoek doen, en dat vond ik heel interessant. En de inhoud sloot heel goed aan bij mijn stageplek. Wat ik fijn vond was de opbouw van de opleiding. We kregen geen toetsen, maar een lijst met dingen die je tijdens de opleiding moest afronden en daar ging je aan werken. Ook tijdens de lessen. Ik ben heel praktisch ingesteld, dus voor mij was dit perfect. Koptelefoon op en gaan. Het was ook heel erg gericht op samenwerken. Je werd tijdens de les in een groepje gezet en dan ging je elkaars stukken lezen en feedback geven. Het was dus niet, je levert het in en krijgt een cijfer, maar je blijft het continu verbeteren. En dat vond ik heel fijn. Dit motiveert studenten ook echt iets te doen, want je weet dat je het gaat bespreken in de les. Als je niets hebt, is dat een beetje gek.

    Hoe heb je de overgang van het mbo ervaren?

    Het was voor mij geen grote overgang. Het is wel grootschaliger, qua grootte van de school bijvoorbeeld. Maar qua inhoud sloot het goed aan bij mijn vooropleiding. Het niveau ligt wel iets hoger, maar als je je aandacht erbij houdt is dit goed te doen. Het grootste verschil is dat we op het mbo wel toetsen hadden. Dus dat was nieuw voor mij. Maar ik heb dat eigenlijk juist als heel prettig ervaren dat je hier de kennis opdoet door te doen. Dan blijft het ook beter hangen.

    “Ik heb het als heel prettig ervaren dat je hier de kennis opdoet door te doen. Dan blijft het ook beter hangen.”

    Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?

    Wat mijn grootste doel is: zoveel mogelijk coureurs helpen. En dat ik met veel plezier mijn passie als werk kan uitvoeren. Ik ontmoet zo veel mooie en interessante mensen, die zoveel hebben bereikt.

    Mijn ultieme droom zou zijn dat ik ergens kom en dat een coureur zegt: ‘hé, dat is Chimene, die heeft mij geholpen om hier te komen’. Of dat één van mijn coureurs uiteindelijk in de Formule-1 rijdt.

    Meer weten over deze opleiding?

     Ga naar de opleidingspagina