Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
90%
Baan binnen het vakgebied
67%
Een baan vinden
5 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
De propedeuse bevestigt of Technische Bedrijfskunde echt bij jou past. In het eerste studiejaar komen technische, economische en bedrijfskundige vakken aan de orde. Daarnaast is er aandacht voor jouw professionele vaardigheden, bedrijfsbezoeken en gastsprekers. Je studieloopbaancoach begeleidt en adviseert je voor de assessments die tijdens het eerste jaar worden afgenomen. De studie is uitdagend en vraagt een flinke dosis motivatie. Om te slagen voor je propedeuse moet je het geleerde in praktijk kunnen brengen.
Na het eerste jaar
In het tweede jaar bouw je verder aan de opgedane kennis van het eerste jaar. Aan het eind van het tweede jaar word je voorbereid op je stage in de eerste helft van het derde jaar. Na je stage kom je terug naar school voor een verdiepingsproject. Jaar 4 begint met een minor, dat is een half jaar onderwijs waarvan je zelf het onderwerp kunt kiezen. Dat kan ook bij een andere hogeschool (in Nederland of in het buitenland). In de tweede helft van het laatste studiejaar werk je aan je afstudeeropdracht. Je onderzoekt zelfstandig een complex bedrijfskundig probleem en toont in je scriptie en tijdens een afsluitend assessment aan te beschikken over alle beroepscompetenties.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het 3e jaar van je opleiding loop je een half jaar stage om praktijkervaring op te doen.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Aan goede projectmanagers, programma-managers en projectleiders is veel behoefte in het bedrijfsleven. Goede projectleiders zijn daarom goedbetaalde, zelfstandige regelaars binnen organisaties. Projectleiders zijn resultaatgerichte, stressbestendige, goed gestructureerde, proactieve individuen die goed kunnen onderhandelen en communiceren, gevoel hebben voor de politieke context, goed kunnen inschatten en ook nog eens kunnen omgaan met geld. Bij programma-management gaat het meer om de context en het strategisch doel van een verandering in een bedrijf of omgeving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan cultuurveranderingen, reorganisaties en ontwikkeling van gebieden zoals Rotterdam Centraal of woonwijken. Het is onze ambitie de vaardigheden en inzichten bij te brengen, om na de minor succesvol kleine projecten te leiden.
Er vinden veel nieuwe technische, maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen plaats en deze hebben impact op productieorganisaties in de maakindustrie. In de minor Dynamic Operational Excellence sta jij en een bedrijf uit de maakindustrie centraal en niet het curriculum. Jij begeleidt een transitieproces van een bedrijf en leert het hen door middel van een roadmap/benefitmap op strategisch, tactisch en operationeel gebied verder te ontwikkelen. Dit zal gedaan worden door middel van een verbeterstrategie. Ben jij vraaggericht? Heb jij een affiniteit met techniek en/of business? En hou je van samenwerken en interactief werken? Dan past de minor Dynamic Operational Excellence bij jou.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Theorie en vaardigheden die je in de jaren hebt opgebouwd komen samen in een strategisch adviesrapport waar een organisatie echt iets mee kan. De afstudeerperiode duurt 20 weken.
Internationale mogelijkheden
De opleiding bereidt je ook voor op internationale aspecten van je toekomstige beroep. Het curriculum bevat Engelstalige onderdelen waarin internationale thema's aan de orde komen.
De derdejaars stage en de vierdejaars minor mag je in het buitenland volgen.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
-
Project: procesinrichting
Project: procesinrichting
Het systematisch inrichten van een fabriek voor warmtewisselaars
-
Methoden en technieken
Methoden en technieken
• Productietechniek
• Productielogistiek
• Arbeid en organisatie -
Professionaliseren
Professionaliseren
Managementvaardigheden zoals bijvoorbeeld: samenwerken, het leiden van teams, feedback geven en ontvangen, interviewtechnieken, presentatietechnieken, reflecteren, schriftelijk rapporteren en professionele gesprekken voeren’ ; en dit voor alle blokken en jaren hetzelfde graag.
Onderwijsperiode 2
-
Project: procesbeheersing
Project: procesbeheersing
Het ontwerpen van een nieuwe logistieke grondvorm voor de dakramenfabriek.
-
Methoden en technieken
Methoden en technieken
- Systeemkunde
- Bedrijfseconomie
- Informatiesystemen
-
Professionaliseren
Professionaliseren
Managementvaardigheden zoals bijvoorbeeld: samenwerken, het leiden van teams, feedback geven en ontvangen, interviewtechnieken, presentatietechnieken, reflecteren, schriftelijk rapporteren en professionele gesprekken voeren’ ; en dit voor alle blokken en jaren hetzelfde graag.
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 3
-
Project: procesverbetering
Project: procesverbetering
Het verbeteren van doorlooptijdbeheersing en kwaliteitsbeheersing.
-
Methoden en technieken
Methoden en technieken
- Sociotechniek
- Kwaliteitsmanagement
- Statistiek
-
Professionaliseren
Professionaliseren
Managementvaardigheden zoals bijvoorbeeld: samenwerken, het leiden van teams, feedback geven en ontvangen, interviewtechnieken, presentatietechnieken, reflecteren, schriftelijk rapporteren en professionele gesprekken voeren’ ; en dit voor alle blokken en jaren hetzelfde graag.
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 4
-
Project: procesverduurzamen
Project: procesverduurzamen
Het schrijven van een essay over procesverduurzaming.
-
Methoden en technieken
Methoden en technieken
- Energietechniek
- Academische vaardigheden (rapportage en onderzoeksvaardigheden)
-
Professionaliseren
Professionaliseren
Managementvaardigheden zoals bijvoorbeeld: samenwerken, het leiden van teams, feedback geven en ontvangen, interviewtechnieken, presentatietechnieken, reflecteren, schriftelijk rapporteren en professionele gesprekken voeren’ ; en dit voor alle blokken en jaren hetzelfde graag.
Onderwijsperiode 1
-
Project: Management Science
Project: Management Science
Het modelleren en simuleren van productiesystemen.
-
Methoden en technieken
Methoden en technieken
- Wachttijdtheorie
- System Dynamics
- Asset Management
-
Professionaliseren
Professionaliseren
Managementvaardigheden zoals bijvoorbeeld: samenwerken, het leiden van teams, feedback geven en ontvangen, interviewtechnieken, presentatietechnieken, reflecteren, schriftelijk rapporteren en professionele gesprekken voeren’ ; en dit voor alle blokken en jaren hetzelfde graag.
Onderwijsperiode 2
-
Project: logistiek ontwerpen
Project: logistiek ontwerpen
Het ontwerpen van logistieke besturingen afhankelijk van de logistieke grondvorm.
-
Methoden en technieken
Methoden en technieken
- Operations Management
- Recht
- Project Management
-
Professionaliseren
Professionaliseren
Managementvaardigheden zoals bijvoorbeeld: samenwerken, het leiden van teams, feedback geven en ontvangen, interviewtechnieken, presentatietechnieken, reflecteren, schriftelijk rapporteren en professionele gesprekken voeren’ ; en dit voor alle blokken en jaren hetzelfde graag.
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 3
-
Project: Business Intelligence
Project: Business Intelligence
Het informatiseren en automatiseren van productiesystemen.
-
Methoden en technieken
Methoden en technieken
- Industry 4.0
- Digital Engineering
- Industriële Automatisering
-
Professionaliseren
Professionaliseren
Managementvaardigheden zoals bijvoorbeeld: samenwerken, het leiden van teams, feedback geven en ontvangen, interviewtechnieken, presentatietechnieken, reflecteren, schriftelijk rapporteren en professionele gesprekken voeren’ ; en dit voor alle blokken en jaren hetzelfde graag.
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 4
-
Project: ontwerpgericht onderzoek
Project: ontwerpgericht onderzoek
Het uitvoeren van een ontwerpgericht onderzoek bij een productiebedrijf.
-
Methoden en technieken
Methoden en technieken
- Veranderkunde
- Bedrijfseconomie
-
Professionaliseren
Professionaliseren
Managementvaardigheden zoals bijvoorbeeld: samenwerken, het leiden van teams, feedback geven en ontvangen, interviewtechnieken, presentatietechnieken, reflecteren, schriftelijk rapporteren en professionele gesprekken voeren’ ; en dit voor alle blokken en jaren hetzelfde graag.
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 1
-
Stageopdracht
Stageopdracht
Ontwerpgerichte stageopdracht op afdelingsniveau.
Onderwijsperiode 2
-
Stageopdracht
Stageopdracht
Ontwerpgerichte stageopdracht op afdelingsniveau.
Onderwijsperiode 3
- Project- en implementatiemanagement deel I
- Project- en implementatiemanagement deel II
Onderwijsperiode 4
- Project- en implementatiemanagement deel I
- Project- en implementatiemanagement deel II
Onderwijsperiode 1
- Minor
Onderwijsperiode 2
- Minor
Onderwijsperiode 3
- Afstudeeropdracht
Onderwijsperiode 4
- Afstudeeropdracht
Ben je geïnteresseerd in innovaties, samenwerken en onderzoek? Dan is er de mogelijkheid deel te nemen aan het Honoursprogramma.
In dit programma ontwikkel je je als excellente innovatieve professional. Hierbij gaat het er niet om op een bepaald terrein de beste cijfers te halen, maar meer om in samenwerking met andere disciplines bepaalde producten of processen te ontwikkelen die vanuit je opleiding gezien innovatief zijn.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na je opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen om de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Als technisch bedrijfskundige kun je kiezen uit een rijke verzameling van functies en beroepen zoals bedrijfsleider, productieleider, inkoper, productieplanner, industrieel verkoper, accountmanager, commercieel manager, organisatieadviseur, beleidsmedewerker, projectleider, logistiek manager en kwaliteitsengineer.
Stelt marketingplannen op en zorgt voor de uitvoering van die plannen. Geeft leiding aan een marketingafdeling. Voorbeelden van werkzaamheden: instrueert en begeleidt marketingmedewerkers, vergroot de afzet van een product door marketingplannen op te stellen, geeft commerciële adviezen over nieuwe producten, maakt voorstellen voor reclamecampagnes en let op de behoeften van (mogelijke) afnemers en op de mogelijkheden die de markt biedt.
Adviseert over bedrijfsorganisatie (bijvoorbeeld over informatiestromen, personeelsstructuur en organisatiestructuur). Voorbeelden van werkzaamheden: instrueert en begeleidt personeel, begeleidt veranderingsprocessen, onderzoekt het reilen en zeilen van bedrijven in de praktijk, voert gesprekken met onder meer medewerkers, afdelingschefs en managementteams, schrijft rapporten en leest vakliteratuur.
Is eindverantwoordelijk voor de productieafdeling. De productiemanager is verantwoordelijk voor de realisatie van de afgesproken productiedoelstellingen in termen van planning, resultaat, kwaliteit en kosten. Bovendien draag je als productiemanager zorg voor een effectieve samenwerking tussen de productie, de technische dienst, de kwaliteitsdienst, de technologische dienst en de afdeling planning. Je hebt veelvuldig contact met inkoop, research & development, logistiek, customer service en financiën en onderhoudt contacten met strategische partners. Een goede productiemanager weet verschillende partijen te overtuigen om vernieuwingen door te voeren ten bate van de productie.