Montessori-opleiding Vakbekwaam

Éénjarig traject, start oktober 2024

De opleiding tot vakbekwame montessorileraar basisonderwijs is geschikt voor de montessorileraar die al een diploma basiskwame montessorileraar in handen heeft.

Dit verdiepende cursusjaar staat de kosmische grondhouding centraal, waar kennis, kunde en visie gericht op de gehele montessori basisschool voortdurend samenkomen.
Deze montessori opleiding duurt 1 jaar en bij voldoende afronding ontvangt de cursist een montessoridiploma vakbekwaam. 15 Bijeenkomsten van 6 uur, het werkplekleren én een gevarieerd aanbod zijn gekoppeld aan de Montessori vakbekwaamheden (NMV, 2018).

Inspirerende lessen gegeven door zeer ervaren montessori opleiders, diverse lezingen/ workshops, ontmoetingen, nieuwe ervaringen op Good Practice-locaties, intervisie in heterogene groepen, begeleiding op maat, oog voor eigen keuze cursist en bezinningsmomenten zijn onderdeel van ons mooie montessori curriculum vakbekwaam op de hogeschool Rotterdam.

Het cursusjaar wordt afgerond met het NMV examen montessori vakbekwaam en je ontvangt bij voldoende bewijs het diploma vakbekwame montessori leraar basisonderwijs, erkend door de Nederlandse Montessori Vereniging.

Start- en einddatum:
Oktober 2024: aanmelden

Tevens kunnen we dit ook Incompany en op maat aanbieden in overleg met de montessori opleider

Dag en tijd:
Woensdagen van 14:00 – 18:00 uur

Investering:
€ 3100,- per cursusjaar, inclusief praktijkbegeleiding.

Aantal deelnemers:
minimaal 12

Opbouw

Hoe is de opleiding opgebouwd?

Extra informatie

• Inspirerende Montessori studiedagen
  • Opfriscursussen montessori materialen
  • De lessen vinden plaats in het exclusieve en inspirerende Montessori lokaal van Hogeschool Rotterdam
  • Montessori gecertificeerde trainers met gedegen praktijkervaring

Doelgroep

De montessorileraar die al een diploma basiskwame montessorileraar in handen heeft.

Inhoud

• De kosmische grondhouding en nieuwe kosmische inhouden en materialen geplaatst in het grote geheel
  • Verdieping van de ontwikkelingsdomeinen gekoppeld aan de montessorimaterialen en bouwoverstijgend
  • Aandacht voor het (met elkaar) leren verantwoorden op groeps- en bouwoverstijgend niveau, waar vragen stellen, feedback en feedforward een belangrijke plaats innemen
  • De montessorileraar als kosmische ontwerper
  • Inspirerende lessen, lezingen/ workshops, ontmoetingen, nieuwe ervaringen opdoen op Good Practice- locaties, intervisie, begeleiding op maat, oog voor eigen keuzes cursist en bezinningsmomenten zijn onderdeel van ons mooie montessori curriculum op de hogeschool Rotterdam.

Werkwijze

De vakbekwame montessori leraar basisonderwijs kan veranderingen in de eigen organisatie zien, initiëren, coördineren, begeleiden en verantwoorden.
Hij/zij leert d.m.v. een actieonderzoek op de eigen werkplek zich te verantwoorden  en laat dit zien aan het eind van zijn studie tijdens het NMV-examen.

De cursist wordt 2x begeleid in de praktijk op de eigen werkplek door een montessoriopleider van de hogeschool Rotterdam.

Een werkplekportfolio waarin de cursist zijn vakbekwaamheden bewijst zijn tevens onderdeel van deze montessori opleiding.

Niet op zoek naar deze opleiding?

Kijk ook eens naar deze opties