Daan van Beekum gestart als opgavetrekker Studentsucces

Studiesucces & Studentwelzijn

Binnen ons instituut zetten we actief in op het studentsucces van onze bachelor- en masterstudenten. Het welzijn van onze studenten en het succesvol doorlopen van hun opleiding, staat daarbinnen hoog op de agenda. Studentsucces is daarnaast een van de ontwikkelopdrachten in de strategische agenda van de hogeschool. Onderwijs valt of staat tenslotte bij het welbevinden van onze studenten. Om hier binnen IGO verder vorm aan te geven, is Daan van Beekum dit jaar als opgavetrekker gestart. In die rol is hij de spil in de samenwerking tussen de verschillende betrokkenen op dit thema.

Ambities studentsucces

Daan begint met het aanbrengen van samenhang in de verschillende deelprojecten, waarvan sommige al enige tijd lopen en anderen nu starten. Een van de prioriteiten daarbinnen is het onderzoeken en uitwerken van de principes van een studeerbaar programma met een doorstroomnorm. Dit wordt samen met team Onderwijsinnovatie opgepakt. Ook gaat hij aan de slag met het uitwerken van de student journey. Hierbinnen focust hij zich op de onboarding van nieuwe studenten en de verbetering van de studiekeuzecheckgesprekken.

Samenwerking

Om deze ambities waar te kunnen maken, wordt samengewerkt met collega’s uit de verschillende opleidingen van IGO, de IGOvation HUB en de bedrijfsvoering. Zo wordt voor de opgave studentsucces onder andere samengewerkt met een bestaand netwerk aan coördinatoren Langstuderen & Vertraging, onder aanvoering van Marta Nyczkowska. Daan zal ook aan de slag gaan met het thema diversiteit & inclusie samen met Anoek Menten-Degeling vanuit de IGOvation HUB.

Door opleidingsoverstijgend te werken, leren we van en met elkaar. Daarnaast vragen we een groep van IGO studenten op beslissende momenten om mee te denken en input te leveren. Als hoofdrolspeler in deze opgave is hun stem onmisbaar om tot slagen te komen.

Portefeuille en procesbegeleiding

De opgave studentsucces valt onder de portefeuille Studiesucces en Studentenwelzijn, waar Andrea Boogaard-van Dijck en Amanda van Casand aan verbonden zijn als portefeuillehouders. Vanuit de IGOvation HUB verleent Chantal Defesche ondersteuning om het proces mee in goede banen te leiden. Zij bewaakt de voortgang, brengt structuur aan en begeleidt sessies voor de verschillende projecten.

Vragen en meedenken

Heb je vragen of wil je meedenken? Mail dan naar igo-studentsucces@hr.nl

18 september 2023