Menu
    English

    Contact met de mediatheek

    Gebruik onderstaande tabs om het antwoord op je vraag te vinden, een aanvraag te doen, of om contact met ons op te nemen. We streven ernaar je bericht binnen één werkdag te beantwoorden.

    Toon:

    Veelgestelde vragen

    aan de mediatheek

    Is er iets niet duidelijk, of heb je een vraag? Hieronder vind je snel een antwoord op de meestgestelde vragen. Kom je er toch niet uit, neem dan gerust contact met ons op via e-mail of de chat.

    De openingstijden vind je bij de informatie over de mediatheeklocaties.

    Aangepaste openingstijden tijdens vakanties vind je bij de actuele nieuwsberichten.

     

    Als student kun je ook materialen lenen met de QR code in de Hogeschool app of Mijn HR: ga naar je profiel en kies vervolgens 'Lenen bij de bibliotheek'.

    Zowel studenten als medewerkers kunnen bij de balie boeken lenen met een geldig legitimatiebewijs.

    Meer informatie over lenen, verlengen en reserveren

     

    De meeste materialen van de mediatheek vind je in START, de catalogus en zoekmachine van de mediatheek. Filter je zoekresultaten op 'Gedrukt boek' onder 'Materiaalsoorten' in de linkerkolom.

    Meer uitleg over START

    Tip: Ga via Informatiebronnen per opleiding naar je opleiding en klik op de tab "Boekenlijst".

    Wanneer je een boek gevonden hebt via START, kun je deze in de kast vinden met behulp van de signatuur. De signatuur vind je bij de beschikbaarheidsinformatie van het boek en bestaat uit een aantal cijfers (de zogenaamde SISO-code) en letters.

    Alle e-books die de mediatheek aanbiedt (en heel veel Open Access e-books) vind je via START. Filter je zoekresultaten op 'eBook' onder 'Materiaalsoorten' in de linkerkolom.

    Bekijk onze e-bookcollecties

    Sommige e-books kunnen door een beperkt aantal mensen tegelijk bekeken worden. Dit is afhankelijk van de licentie die we met de uitgever hebben afgesloten. Krijg je een foutmelding, probeer het dan later nog eens, of kijk in START of je een gedrukt exemplaar kunt reserveren.

    Lees ook de EBSCOhost eBooks FAQ

    De meeste materialen van de mediatheek vind je in START, de catalogus en zoekmachine van de mediatheek. Filter je zoekresultaten op 'Artikel' onder 'Materiaalsoorten' in de linkerkolom.

    Je kunt ook rechtstreeks in een specifieke informatiebron zoeken via hr.nl/databases. Gebruik de type- en themafilters om het overzicht te beperken tot wat voor jou relevant is.

    Wil je meer weten over het zoeken naar literatuur? Bekijk dan ons stappenplan literatuuronderzoek.

    Wanneer je in START zoekt, kun je het zoekfilter op "Bibliotheken wereldwijd" zetten. Je krijgt dan meer zoekresultaten, waaronder ook boeken en artikelen te zien die de mediatheek zelf niet in bezit heeft. Klik je op de titel van zo'n zoekresultaat, dan zie je vaak deze knop: blobid1.png

    Hiermee kun je het boek of artikel aanvragen. Aanvragen van artikelen kan wereldwijd. Boeken kan de mediatheek alleen bij Nederlandse instellingen opvragen. Een boek of artikel kun je ook handmatig aanvragen met het aanvraagformulier IBL, of via de handige browser extensie Library Access.

    IBL aanvragen zijn niet gratis: studenten betalen €2,50 voor een artikel en €7,50 voor een boek. Dit wordt (na levering) via MySTART in rekening gebracht en kan je later in de mediatheek betalen met je bankpas.

     

    Al onze boeken kun je vinden via START. Als je een boek gevonden hebt kun je deze vinden in de kast met behulp van de signatuur.

    Vervolgens kun je de boeken aan jezelf uitlenen bij het selfservice apparaat bij de ingang van de mediatheek. Het enige dat je nodig hebt is je hogeschoolpas om je te identificeren. Studenten kunnen ook lenen met de QR code in de Hogeschool app of Mijn HR: ga naar je profiel en kies vervolgens 'Lenen bij de bibliotheek'. 

    Lenen via de selfservice stap voor stap uitgelegd.

    Je kunt maximaal 15 boeken of andere materialen bij de mediatheek lenen.

    Meer informatie over lenen bij de mediatheek

    Ga naar START en zoek het gewenste boek. Klik op de knop Reserveren, vul de gewenste afhaallocatie in en klik op bevestigen. Je ontvangt een bevestiging per e-mail.

    Je krijgt bericht als de boeken klaar staan in de reserveringskast. Vervolgens kun je de boeken aan jezelf uitlenen bij het selfservice apparaat bij de ingang van de mediatheek.

    Lenen via de selfservice stap voor stap uitgelegd.

    Het reserveren van boeken uit de collectie van de mediatheek is gratis.

    Sommige boeken zijn alleen ter inzage, dit staat op het omslag of de zijkant van het boek. Ook staat het vermeld in START achter de locatie. 

    Dit hangt af van verschillende factoren, bijvoorbeeld of er meerdere reserveringen zijn voor een boek en dat de huidige lener het boek op tijd terugbrengt. Je krijgt een e-mail zodra het boek voor je klaar staat in de mediatheek.

    Je hebt 5 werkdagen inclusief de dag van ontvangst van de e-mail om je gereserveerde boeken op te halen, daarna wordt de reservering geannuleerd.

    Ja, je kunt je reservering(en) bekijken en annuleren via je persoonlijke pagina op START.

    Gereserveerde boeken worden voor je klaargezet in de reserveringskast. Ze zijn geordend op het laatste cijfer van je studentnummer. Is je studentnummer 01234567, dan staan je reserveringen dus bij de 7.

    De standaard uitleentermijn is 3 weken. Is de uitleentermijn verlopen, dat moet je binnen 1 week je materialen inleveren of verlengen.

    Verlengen kan online via je persoonlijke pagina op START. Dit is de meest eenvoudige manier om te verlengen. Je kunt geleende boeken maximaal tien keer verlengen.

    Verlengen kan ook bij een selfservice punt in de mediatheek. Je hebt je hogeschoolpas of de Hogeschool app nodig om je te identificeren. Je boeken hoef je niet mee te nemen wanneer je wilt verlengen.

    Let op: als je boeken meer dan 35 (werk)dagen te laat zijn wordt je account geblokkeerd en kun je ze niet meer verlengen. Lever ze dan zo snel mogelijk in of neem contact op via de chat of stuur een e-mail naar mediatheek@hr.nl.

    Op de locaties Academieplein en Museumpark staat een inleverapparaat in de gang rechts van de ingang van de mediatheek. Leg de boeken één voor één op de lopende band.

    Op andere locaties lever je boeken in via het selfservice punt in de mediatheek.

    Ja, je kunt op elke locatie boeken van andere locaties inleveren.

    Ga naar je persoonlijke pagina op START en klik op het tabblad 'Profiel'. Hier kun je je leengeschiedenis inschakelen ('Mijn leengeschiedenis bijhouden'). De boeken die je in het verleden (tot 4 jaar terug) hebt geleend, vind je dan terug onder het tabblad 'Ingediende aanvragen (geschiedenis)'.
    Let op: wanneer je je leengeschiedenis weer uitschakelt, wordt deze gewist, dit kan niet worden hersteld. De mediatheekmedewerkers hebben geen toegang tot je leengeschiedenis.

    Ga naar een medewerker van de mediatheek, waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan met het uitlenen.

    Om te lenen heb je een hogeschoolpas nodig met een leesbare barcode. Studenten kunnen ook lenen met de QR code in de Hogeschool app of Mijn HR: ga naar je profiel en kies vervolgens 'Lenen bij de bibliotheek'.  

    Zowel studenten als medewerkers kunnen bij de balie boeken lenen met een geldig legitimatiebewijs.

    In veel gevallen kunnen we een boek dat we niet zelf in de collectie hebben voor je aanvragen bij een andere mediatheek of bibliotheek. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier IBL. Let op: hier zijn kosten aan verbonden. Studenten betalen €2,50 voor een artikel en €7,50 voor een boek. Dit wordt (na levering) op je Mijn START pagina in rekening gebracht en kun je later in de mediatheek betalen met je bankpas. 

    Waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan bij het inleveren. Ga naar een medewerker van de mediatheek, neem contact op via de chat of stuur een e-mail naar mediatheek@hr.nl.

    Via de selfservice kun je boeken uitlenen, verlengen en inleveren.

    Lenen via de selfservice stap voor stap uitgelegd.

     

    Voor informatie over boetes kun je MySTART raadplegen.

    Ook kan je deze informatie opvragen bij het selfservice apparaat; kies voor de optie "Informatie/verlengen" en scan je hogeschoolpas.

    Bij de pinautomaat van de mediatheek. Gebruik je hogeschoolpas om je account te selecteren en betaal vervolgens met je bankpas.

    Ga naar een medewerker van de mediatheek, neem contact op via de chat of stuur een e-mail naar mediatheek@hr.nl.

    Nee, de boete voor het te laat ingeleverde boek blijft staan, het bedrag verandert niet.

    Ja, je kunt nog boeken lenen zolang het boetebedrag niet hoger is dan 20 Euro. Dit is inclusief eventuele openstaande vergoedingen voor IBL-aanvragen.

    Lever zo snel mogelijk je boek(en) in. De boete voor het te laat terugbrengen blijft staan, de vervangings- en administratiekosten voor het boek komen te vervallen.

    Je kunt een vervangend exemplaar inleveren bij een mediatheekmedewerker of vraag een factuur aan via ons contactformulier.

     

    Op onze website vind je ons stappenplan literatuuronderzoek, kijk eerst of je vraag hier beantwoord wordt. Zo niet, neem dan contact op via ons contactformulier of via de chat. Je kunt ook een mail sturen naar mediatheek@hr.nl. Wij zorgen er dan voor dat je geholpen wordt door een van onze domeinspecialisten of embedded librarians.

    Op onze website vind je ook informatie over het verwijzen naar de bronnen die je gebruikt en geciteerd hebt bij je scriptie of publicatie. Ook hebben we handleidingen voor diverse verwijsstijlen.

    Heb je het antwoord op je vraag niet kunnen vinden? Neem dan contact op via ons contactformulier of via de chat. Je kunt ook een mail sturen naar mediatheek@hr.nl.