"Met mijn bijdrage aan Mijn HR wil ik zo veel mogelijk medestudenten helpen."

Afstudeerders werken aan doorontwikkeling app en webversie

Studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) studeren af bij Team StudieNet van de hogeschool, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Mijn HR. “Ik weet zeker dat dit studenten helpt bij hun studiesucces.”

Het begon allemaal met speed dates met verschillende stagebedrijven. Studenten die op zoek waren naar een afstudeerstage konden kort in gesprek met vertegenwoordigers van die bedrijven om te kijken of er een klik was. StudieNet was één van die partijen. Ashley Penninkhof: "Michelle vertelde over haar speed date met StudieNet en daar was zo zó enthousiast over, dat ik ook heel nieuwsgierig werd. Ik vond het gelijk heel interessant, omdat ik van langdurige projecten hou met een maatschappelijke impact.

"En wat is nou mooier dan iets ontwerpen voor een doelgroep waar ik zelf deel van uitmaak?"

Ashley | Student Communication and Multimedia Design

Mijn HR is een platform (app en webversie) waarmee studenten zo gemakkelijk mogelijk de zaken rond hun studie kunnen organiseren. En dat zo veel mogelijk op één plek. Op die manier hebben ze een duidelijk overzicht van bijvoorbeeld hun weekplanning en inzicht in de voortgang van hun studie. Dat zorgt voor rust, zodat ze zich beter op hun studie kunnen focussen.

Duidelijkheid

Michelle de Vries is vooral te spreken over het inzicht in de studievoortgang. "Normaal gesproken moet je daarvoor in Osiris zijn, maar dan is het een behoorlijke puzzel. In Mijn HR heb je een heel mooi overzicht van hoe je ervoor staat. Die duidelijkheid en zekerheid is heel prettig voor studenten."

De studenten werken tijdens hun afstudeerstage bij StudieNet aan mogelijkheden die nu nog niet (volledig) in de app en webversie zijn terug te vinden. Zo heeft Michelle zich de afgelopen zes maanden gestort op het onderwerp hulp bij studie. "Bij wie kun je terecht als je financiële problemen hebt? Bij wie kun je aankloppen als je mentaal in zwaar weer zit? De antwoorden op zulke vragen zijn straks ook terug te vinden in Mijn HR. Daar ben ik heel blij mee, want veel studenten lopen tegen dit soort dingen aan. Voor hen is het fijn als dergelijke informatie snel en makkelijk te vinden is. Daarom maakt het me ook trots dat ik bij Team StudieNet kan afstuderen.

"Het is niet zomaar een opdrachtje, zodat ik kan afstuderen. Nee, er wordt echt iets mee gedaan. Daardoor heb ik echt het gevoel dat ik studenten help."

Michelle | Student Communication and Multimedia Design

Studiesucces

Dat is exact de gemene deler van de afstudeerders. Ze willen allemaal hun medestudenten of toekomstige studenten een steuntje in de rug bieden. "Zelf heb ik nooit belemmeringen ondervonden tijdens mijn studie", vertelt Sharon Hoogdorp. "Maar ik heb heel veel met studenten gesproken, ook toen ik student-assistent was, en het blijkt dat veel van hen behoefte heeft aan vrij eenvoudige informatie. Informatie waarvan de hogeschool misschien denkt dat het gemakkelijk te vinden is. Maar dat is het vaak niet. Een voorbeeld: hoe maak ik een case aan bij de examencommissie? Het zou mooi zijn als dat soort informatie straks ook in Mijn HR is terug te vinden. Daarom raad ik studenten ook echt aan om Mijn HR te gebruiken. Ik weet zeker dat het hun studiesucces bevordert."

Niet alleen cijfers, roosters en voortgang spelen een rol. Zo richt Ashley zich op het sociale aspect van Mijn HR. Ze werkt aan een prototype van een community waarmee studenten eenvoudig met elkaar in contact kunnen komen. "Daarbij richt ik me vooral op de eerste 100 dagen van eerstejaars. In die periode leren ze niet alleen hun opleiding kennen, maar maken ze ook vrienden. Dat laatste is niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid. Daarom bouw ik een community waarin op een laagdrempelige manier contacten kunnen worden gelegd. Bijvoorbeeld door op je tijdlijn een evenement aan te maken waar anderen zich bij kunnen aansluiten. Studenten die daar wat meer moeite mee hebben, vallen over het algemeen eerder uit. Daarom wil ik die doelgroep helpen door sociaal contact gemakkelijker te maken en een vangnet te bieden."

Sharon | Student Communication and Multimedia Design

Hilal | Student Communication and Multimedia Design

Ondersteunen

Over een paar weken zit de afstudeerstage van de CMD'ers bij StudieNet erop. Voor Ashley wordt het waarschijnlijk geen definitief afscheid. "De kans bestaat dat ik als werknemer kan aanblijven om verder te werken aan de ontwikkeling van de community in Mijn HR. Dat zou ik geweldig vinden, want ik wil studenten graag op deze manier blijven ondersteunen."