Ook dit jaar richten we ons op het inspireren van zowel het onderwijs als het bedrijfsleven met kennis over innovatie in het mkb. De centrale vraag is: hoe kunnen middelgrote bedrijven zich aanpassen aan een snel veranderende wereld?
Kleinere en middelgrote bedrijven hebben in vergelijking met grote bedrijven vaak niet de capaciteit om in te zetten op innovatie. Ons onderzoek naar betekeniseconomie, digitale economie, circulaire economie en leiderschap helpt ondernemers in de regio bij hun transitieopgaven. Zij profiteren van de kennis die wij opdoen met ons praktijkgericht onderzoek. Zo dragen we met elkaar bij aan een toekomstbestendige economie!
Op dit moment hebben we 27 gesubsidieerde onderzoeksprojecten in uitvoering. Naast deze gesubsidieerde projecten hebben wij ook nog tal van projecten in het onderwijs lopen. Neem vooral contact op als je meer wil weten over deze projecten. We vertellen je er graag meer over!
Onderzoeksproject |
Onderwerp |
Contactpersonen |
Ontwikkelen van een circulair businessmodel portfoliomanagementsystematiek voor de mkb-maakindustrie. |
||
Verantwoorde AI – cursus voor het mkb |
Ontwikkelen en aanbieden van een verantwoorde AI cursus voor het mkb. |
Arjen van Klink |
Ontwikkeling dashboard virtuele thuiszorg |
Inzicht krijgen in welke mate inzet van virtuele thuiszorg bijdraagt aan het behouden dan wel verbeteren van de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg. |
|
Spanning in CSBMing |
Welke spanning ervaren ‘grenswerkers’? |
|
Verkennen hoe mkb-bedrijven scenarioplanning kunnen gebruiken om zich te positioneren in maatschappelijke transities, om op deze wijze bij te dragen aan en te profiteren van transities. |
||
Op welke manier en met welke middelen kunnen inkoopprofessionals de hogere circulaire strategieën initiëren, faciliteren en versnellen binnen de Rijksoverheid? |
||
Samen werken aan digital business |
Creëren van een online cursus (MOOC) over digital Servitization voor mkb-bedrijven. |
|
Skills & Business – leren in systeemperspectief |
Hoe kan het overzicht van het business system mkb-bedrijven helpen om meer grip te krijgen op hun strategie voor leren en ontwikkelen? |
|
Hoe kunnen mkb-bedrijven meer waarde ontlenen aan hun data? |
||
Ontwikkelen van scan om strategisch leiderschap te bepalen. |
||
Hoe kunnen accountants mkb-bedrijven ondersteunen bij het maken van impact op het gebied van duurzaamheid en de verslaglegging hierover? |
||
De biobased bouwmaterialen teststraat |
Creëren van een innovatieve teststraat dat biobased materiaalproducenten snellere en goedkopere certificering biedt. |
|
Onderzoek naar ontwikkeling nieuwe vaardigheden in metaalindustrie (funding via Expeditieregeling). |
||
Ontwikkelen van een geïntegreerd kennisplatform op het gebied van mkb-familiebedrijven in relatie tot de relatie van brede welvaart. |
||
Scenarioplanning voor duurzaam toerisme in Antarctica. |
||
Uitbouwen van het Living Lab in Schiedam en benutten van concept bij andere relaties. |
||
Onderzoek over de toegang tot financiering voor mkb met verdienmodel PaaS. |
||
ESH-R Strategies circular hospitals |
Living Lab voor circulaire toepassingen in het Erasmus MC. |
|
Living Ecosystems |
Onderzoeksinfrastructuur biobased economy. |
Jill de Bruin |
Leren in systeemperspectief |
Hoe kan het overzicht van het business system mkb-bedrijven helpen meer grip te krijgen op hun strategie voor leren en ontwikkelen? |
|
Het ontwikkelen van een toolbox voor een integraal handelingsplan die bij een juiste inzet en begeleiding leiden tot een duurzame bedrijfsovername in de agrarische sector. |
Maaike Lycklama |
Samen staan we sterk
Deze onderzoeksprojecten worden uitgevoerd door lectoren, onderzoekers, docenten en studenten. We werken nauw samen met de praktijk, veelal middelgrote bedrijven maar ook instellingen in de zorg en woningcorporatiesector. De projecten levert hen direct nieuwe inzichten op en worden via publicaties, seminars, video’s en scans gedeeld met anderen in het werkveld en de wetenschap.
Docent-onderzoekers
Hogeschool Rotterdam heeft als doelstelling onderwijs, onderzoek en praktijk nog beter met elkaar te verbinden. Dit doen we door docenten de mogelijkheid te bieden om naast hun onderwijstaken ook praktijkgericht onderzoek te doen. Een uitdagende en belangrijke dubbelfunctie. Ook iets voor jou? Neem vooral contact op!