Dr. Jeroen Rozendaal
Lector Samen Onderzoekend Werken
Dr. Jeroen S. Rozendaal is lector Samen Onderzoekend Werken. Hij richt zich op de vraag hoe lerarenteams gezamenlijk kunnen bijdragen aan de verbetering van onderwijskwaliteit en hoe zij hun onderzoekend vermogen daarbij kunnen benutten en verder ontwikkelen. Tevens focust hij op de veranderkundige dimensie die zichtbaar wordt wanneer samen onderzoekend werken wordt gekozen als een oplossingsstrategie voor complexe vraagstukken binnen onderwijsorganisaties. Als senioronderzoeker is hij betrokken bij NRO gesubsidieerde meerjarige onderzoeken zoals ‘Masteropgeleiden als aanjagers van onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit in het mbo’ en ‘Samen bouwen aan zelfregulerend leren van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs’. Verder is hij redacteur bij het Tijdschrift voor OnderwijsPraktijkStudies (TOPS) en kennismakelaar bij de NRO Kennisrotonde. Rozendaal was hiervoor werkzaam als hoofddocent praktijkgericht onderzoek bij het Instituut voor Lerarenopleidingen en hogeschooldocent bij de Master Leren en Innoveren van Hogeschool Rotterdam. Hij promoveerde in 2002 aan de Universiteit Leiden met een onderzoek naar het samenspel tussen motivatie en informatieverwerkingsstrategieën van mbo-studenten onder invloed van activerende didactiek.