Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Betekenisvol en praktijkgericht onderwijs: De stad als lokaal
Leren gebeurt in samenwerking met en in de praktijk. Om je op te leiden tot een goede Event & Experience Management professional wordt naast het reguliere onderwijs ook met echte opdrachten in het beroepenveld gewerkt. Je doet dus relevante praktijkervaring op en staat tijdens de opleiding met je ‘voeten in de klei’.
De opleiding is opgebouwd in vier semesters. Per semester staat een beroepsproduct centraal en wordt deze ondersteund met kennis en theorie, vaardigheden, onderzoekende houding, praktijkervaring en professionele identiteit.
Het eerste jaar
De opleiding is opgebouwd in vier semesters. Per semester staat een project centraal, waarin je werkt aan beroepsproducten. Om die te kunnen maken krijg je ondersteunende lessen vanuit kennis en theorie, vaardigheden, een onderzoekende houding, praktijkervaring en de rol van jouw professionele identiteit hierbij.
Je start de opleiding met het organiseren van een teambuildingsweek. Daarna ga je de rest van het semester klantbelevenissen onderzoeken en ontwikkelen. Om dat goed te leren worden er ook fieldtrips georganiseerd naar diverse bedrijven.
In semester 2 organiseer je met een projectgroep een duurzaam evenement om een goed doel te steunen en doe je individuele praktijkervaring in de branche op.
Het tweede jaar
In het tweede jaar van de opleiding creëer je sociaal maatschappelijke impact door het ontwikkelen van een betekenisvolle belevenis voor het oplossen van een ‘urban’ vraagstuk.
Semester 4 staat in het teken van de afstudeerstage.
Stage
In semester 1 tot en met 3 ga je aan de hand van fieldtrips en individuele opdrachten praktijkervaring opdoen in het werkveld voor het ontwikkelen van jouw professionele identiteit.
In semester 4 ga je een langere periode stagelopen bij een organisatie, waarvoor je ook je afstudeeropdracht uitvoert.
Afstuderen
In het laatste half jaar van de opleiding ga je stagelopen bij een organisatie, waarvoor je ook je afstudeeropdracht uitvoert.
Je gaat aantonen dat je alle opleidingscompetenties hebt ontwikkeld aan de hand van een portfolio met bewijsstukken. Daarna presenteer je je professionele ontwikkeling tijdens ‘the ultimate experience pitch’ aan examinatoren en het werkveld.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Ondersteuning
Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Studiebelasting
Gemiddeld ben je vier dagen op school aan het studeren en besteed je één dag aan zelfstudie en het opdoen van praktijkervaring in het werkveld. Gezien de aard van de opleiding zal het opdoen van praktijkervaring niet enkel plaatsvinden tijdens kantooruren, maar ook in het weekend en in de avonduren.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenSemester 1
- Teambuilding
- Beroepsproduct 1A: customer experience analyse
- Kennis en theorie: customer experience management 1A
- Beroepsvaardigheden: customer experience management 1A
- Basis Nederlands
- Beroepsproduct 1B: customer experience optimalisatie
- Kennis en theorie: customer experience management 1B
- Beroepsvaardigheden: customer experience management 1B
- Professionele identiteit 1
- Keuzeonderwijs
Semester 2
- Beroepsproduct 2: sustainable event
- Kennis en theorie: event management
- Beroepsvaardigheden: event management
- Professionele identiteit 2
- Keuzeonderwijs
Semester 3
- Beroepsproduct 3: urban programming
- Kennis en theorie: urban programming
- Beroepsvaardigheden: urban programming
- Professionele identiteit 3
- Interculturele vaardigheden
- Keuzeonderwijs
Semester 4
- Beroepsproduct 4: the ultimate experience
- Professionele identiteit 4
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Beroepen
Als afgestudeerde van de opleiding Ad Event & Experience Management heb je een breed arbeidsmarktperspectief, omdat je in staat bent (klant) belevenissen te produceren voor zowel de zakelijke markt (B2B) en interne klantgroepen (B2P), als voor publieksevenementen en -experiences (B2C).
Voorbeelden van functies en rollen die je na het afstuderen kunt uitoefenen zijn:
Op het gebied van customer experience:
- Customer journey manager
- Customer experience specialist
- Gastvrijheidsmanager
- Employee experience coördinator
Op het gebied van events:
- Eventmanager
- Conceptontwikkelaar voor events
- Teamleider festivalproductie
- Coördinator events, marketing en communicatie.
- Projectmanager of projectmanagement ondersteuner (PMO)
- Floormanager